Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law

Authors

  • Nilda Stecanela Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Carmem Maria Craidy Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3929

Keywords:

Identity narratives, Writing about oneself, Youth in conflict with the law, Youth Socialization processes, Qualitative research

Abstract

The reflections in this text are produced amongst the increasing interest in youth as the object of study of research in the social and human sciences. Our arguments are centered on the narrative identities of youth who are deprived of liberty, based on research conducted in a Center of Socio-educational Attention. The aim is to emphasize processes of identity of a specific group of youth, who narrate their everyday experiences from a place of confinement. From a microsociological perspective, youth’s words constitute privileged matter for the organization, analysis and interpretation of data constructed in the field, through the exchange of letters, echoing in the interpretations that we now offer.

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Author Biographies

Nilda Stecanela, Universidade de Caxias do Sul - UCS

Doutora em Educação. Diretora do Centro de Filosofia e Educação e Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Coordena o Grupo de Pesquisa no diretório do CNPq “Observatório de Educação da UCS”. Possui três livros de sua autoria intitulados:  “Mulheres e Direitos Humanos: desfazendo imagens (re)construindo identidades”; "Jovens e cotidiano: trânsitos pelas culturas juvenis e pela escola da vida" e “Mulheres e narrativas identitárias: mapas de trânsito pela violência conjugal”. Desenvolve pesquisas sobre os processos de socialização de: jovens em conflito com a lei e com percursos pelo insucesso escolar; e mulheres em situação de violência. Endereço eletrônico: nildastecanela@terra.com.br

Carmem Maria Craidy, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordena o Grupo de Pesquisa no diretório do CNPq “Núcleo de educação, exclusão e violência social: adolescentes em conflito com a lei, meninos de rua e violência nas escolas”. É organizadora dos livros: “Educação nos Presídios do Rio Grande do Sul e Características da População Carcerária” e “Medidas Sócioeducativas da Repressão à Educação - a experiência do PSC/UFRGS”.  Desenvolve pesquisas com ênfase em Educação Infantil e nos processos educativos de jovens em conflito com a lei. Endereço eletrônico: cmcraidy@terra.com.br

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Published

2012-09-10

How to Cite

Stecanela, N., & Craidy, C. M. (2012). Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law. Linhas Críticas, 18(36), 299–318. https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3929

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