Precariousness and uncertainties

teaching work of the beginning teacher in times of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202139036

Keywords:

Beginning teacher, Remote teaching, Experience

Abstract

This article presents the results of a survey carried out with 84 beginning teachers working in Basic Education and Higher Education, from 15 Brazilian states. The study aimed to unveil the experiences of teachers at the beginning of their careers in the current context of Emergency Remote Education (ERE), due to Covid-19. To obtain the data, a questionnaire made available via Google Forms on social network was used. For data analysis, Content Analysis was used (Bardin, 2016). The research reveals that the long hours of work in precarious conditions have generated intense emotional exhaustion, leading to a process of exhaustion and emotional illness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavia Wegrzyn Magrinelli Martinez, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Jacarezinho, PR, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2019). Professora na Universidade Estadual do Norte do Paraná, Campus de Jacarezinho, Paraná. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação (GEPE). Membra do Grupo de Pesquisa sobre Trabalho Docente (GEPTRADO) E-mail: fwmartinez@uenp.edu.br

Analígia Miranda da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, MS, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (2016). Professora Adjunta na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Membra do Grupo de Pesquisa em Educação (GEPE). E-mail: analigia.miranda@ufms.br

Ana Caroline Oliveira Costa, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Jacarezinho, PR, Brasil

Especialista em Educação Infantil pela Faculdade Unina (2021). Membra do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação (GEPE/UENP). E-mail: caoliveira1683@gmail.com

References

Alessi, S. M., Soares, M. S., Pereira, C., Martinez, M. M. C., & March, C. (2021). A crise sanitária aliada às consequências da pandemia pela Covid-19 no contexto da crise do capital. Universidade e Sociedade, 67, 8-21. https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf

Antunes, R. (2018). O Privilégio da Servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. Boitempo.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições Setenta.

Barros, J. A., & Matias, J. C. (2021). Discursos de um presidente: políticas públicas e educação em tempos de pandemia. Linhas Críticas, 27, e35310. https://www.periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35310/29599

Chagas, E. (2020). Data Senado: quase 20 milhões de alunos deixaram de ter aulas durante pandemia. Senado notícias. https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2020/08/12/datasenado-quase-20-milhoes-de-alunos-deixaram-de-ter-aulas-durante-pandemia/#conteudoPrincipal

Charczuk, S. B. (2020). Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, 45(4), 1-20. https://doi.org/10.1590/2175-6236109145

Diniz, N. (2020). Reestruturação do trabalho docente e desigualdades educacionais em tempos de crise sanitária, econômica e civilizatória. Revista Thema, 18, 278-300. https://doi.org/10.12957/tamoios.2020.50253

Dubet, F. (2020). À l’école: que faire après le virus? Esprit. https://esprit.presse.fr/article/francois-dubet/a-l-ecole-que-faire-apres-le-virus-42719

Esteve, J. M. (1999). O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. EDUSC.

Gamboa, S. S. (2018). Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. Argos.

García, M. (1999). Formação de professores para uma mudança educativa. Porto Editora.

Gatti, B. A. (2020). Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, 34(100), 29-42. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003

Giroux, H. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Artes Médicas.

Giroux, H. (2020). La pandemia de Covid-19 está exponiendo la plaga del Neoliberalismo. Praxis Educativa, 24(2), 1-13. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240202

Gramsci, A. (1995). Concepção dialética da história. Civilização Brasileira.

Huberman, M. (2000). O ciclo de vida profissional dos professores. Em A. Nóvoa (Org.). Vidas de professores (pp. 31-61). Porto.

Kosik, K. (2011). Dialética do concreto. Paz e Terra.

Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2017). Fundamentos de metodologia científica. Atlas.

Martinez, F. W. M., Costa, A. C. O., & Rodrigues, P. C. (2020). A Formação do Professor como intelectual a partir das vivências durante o Estágio Curricular Obrigatório. Em P. F. Gaireta, & T. L. Pereira (Orgs.). Educação Superior e a Formação de Professores no Brasil: Contextos e Desafios (pp. 159-172). Mercado de Letras.

Nóvoa, A., & Alvim, Y. C. (2021). Os Professores Depois da Pandemia. Educação & Sociedade, 42, 1-16. https://doi.org/10.1590/ES.249236

Pinho, P. S., Freitas, A. M. C., Cardoso, M. C. B., Silva, J. S., Reis, L. F., Muniz, C. F. D., & Araújo, T. M. (2021). Trabalho remoto docente e saúde: repercussões das novas exigências em razão da pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, 19, 1-21. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00325

Pontes, F. R., & Rostas, M. H. S. G. (2020). Precarização do trabalho do docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Revista Tamoios, 16(1), 278-300. https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.278-300.1923

Santos, B. S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Edições Almedina.

Saviani, D. (2013). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Cortez.

Saviani, D., & Galvão, A. C. (2021). Educação na Pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, 67, 36-49. https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf

Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior (ANDES-SN). (2020). Projeto do capital para a educação, volume 4: O ensino remoto e o desmonte do trabalho docente. https://www.andes.org.br/diretorios/files/renata/setembro/cartilha%20ensino%20remoto.pdf

Souza, K. R., Santos, G. B. S., Rodrigues, A. M. S., Felix, E. G., Gomes, A., Rocha, G. L., Conceição, R. C. M., Rocha, F. S., & Peixoto, R. B. (2021). Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, 19, 2-14. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309

Tardif, M., & Lessard, C. (2012). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Vozes.

Triviños, A. N. S. (2008). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.

Published

2021-10-01

How to Cite

Martinez, F. W. M., Silva, A. M. da, & Costa, A. C. O. (2021). Precariousness and uncertainties: teaching work of the beginning teacher in times of Covid-19. Linhas Críticas, 27, e39036. https://doi.org/10.26512/lc27202139036

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 

You may also start an advanced similarity search for this article.