Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching

Authors

  • Raquel Aparecida Marra da Madeira Freitas Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Sandra Valéria Limonta Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3841

Keywords:

Children’s science education, Developmental teaching, Theory of activity

Abstract

The article proposes a reflection on the main concepts of Davydov’s theory of activity anddevelopmental teaching, inscribed in the tradition of soviet historical-cultural psychology,and its contributions to the teaching of natural sciences in the early years of elementaryschool, with the aim of assuring quality teaching in the beginning of a child’s scientificeducation. To this end, we articulate the psychological principles of this theory with thehistorical constitution and the curriculum of science education for children in Brazilianschools, and with issues related to teacher training for science education in undergraduatecourses in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), Lei n. 9394 de 1996.

______. Resolução do CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia.

DAVYDOV, Vasili. Problems of developmental Teaching. The experience of theoretical andexperimental psychological research. Soviet Education, Ago. 1988, (vol. XXX, n. 8).

______. A new approach to the interpretation of activity structure and content. In: CHAIKLIN, Seth;HEDEGAARD, Mariane; JENSEN, Uffe (Orgs.). Activity theory and social practice: cultural-historicalapproaches. Aarhus (Denmark): Aarthus University Press, 1999, p. 39-50.

______. El aporte de A. N. Leontiev al desarrollo de la psicología. In: GOLDER, Mário (Org.). Angustiapor la utopía. Buenos Aires: Ateneo Vigotskiano de la Argentina, 2002, p. 51-60.

FUMAGALLI, Laura. O ensino das Ciências Naturais no nível fundamental da educação formal: argumentos a seu favor. In: WEISSMANN, Hilda (Org.). Didática das Ciências Naturais. Contribuições e reflexões. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 13-29.

FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Aprendizagem e formação de conceitos na teoria de Vasili Davydov. In: LIBÂNEO, José Carlos; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; LIMONTA, Sandra Valéria(Orgs.). Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança. Diferentes olhares para a Didática.Goiânia: CEPED/PUC GO, 2011, p. 71-84.

HEDEGAARD, Mariane; CHAIKLIN, Seth. Radical-local teaching and learning: a cultural-historical approach. Aarhus (Denmark): Aarhus University Press, 2005.

KINDEL, Eunice Aita Isaia. Reflexões sobre o ensino de ciências. In: XAVIER, Maria Luisa M.; DALLAZEN, Maria Isabel H. (Orgs.). O ensino nas séries iniciais.Porto Alegre: Mediação, 1997, p. 47-50.

KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências.São Paulo: EPU/Edusp, 1987.

______. Reformas e realidade. O caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva.São Paulo,n. 14, vol. 1, p. 85-93, março de 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davídov. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro,n. 27 p. 5-24, setembro, outubro, novembro e dezembro de 2004.

______. Didática e trabalho docente: a mediação didática do professor nas aulas. In: LIBÂNEO, José Carlos; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; LIMONTA, Sandra Valéria (Orgs.). Concepções e práticas deensino num mundo em mudança. Diferentes olhares para a Didática. Goiânia: CEPED/PUC GO, 2011,p. 85-100.

MALDANER, Otavio Aluizio; ZANON, Lenir Basso; AUTH, Milton. Pesquisa sobre educação nas Ciências e formação de professores. In: SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos; GRECA, Ileana Maria (Orgs.). A pesquisa em ensino de Ciências no Brasil e suas metodologias.Ijuí: Unijuí, 2006, p. 49-88.

ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 34, p. 94-103, janeiro, fevereiro, março e abril de 2007.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica:primeiras aproximações.6. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.

VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2003(a).

______. Psicologia pedagógica.Porto Alegre: Artmed, 2003(b).

Published

2012-04-27

How to Cite

Freitas, R. A. M. da M., & Limonta, S. V. (2012). Scientific education of children: contributions from thetheory of developmental teaching. Linhas Críticas, 18(35), 69–86. https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3841

Issue

Section

Dossiê: Ensino de Ciências e Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.