Youth as seen by police officers: denial of the right to appearance

Authors

  • Carlos Ângelo de Meneses Sousa Universidade Católica de Brasília - UCB
  • Candido Alberto da Costa Gomes Universidade Católica de Brasília - UCB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3828

Keywords:

Youth, Police, Human Rights, Violence

Abstract

This paper presents the results of a research project, the main goal of which is to contribute for the improvement of courses on Youth and Human Rights offered to the members of the School Battalion of the Military Police in the federal capital of Brazil, Brasilia. This study is based on the literature on policemen’s behavior and their relationship with youth. A non-random sample of 132 policemen, or 18.5% of the universe, responded to a questionnaire. According to the most frequent replies, youth were best characterized by fashion and appearance, as well as by predominantly negative characteristics, such as social and personal insecurity, lack of perspectives, being transgressors/bold, and being emotionally unstable and selfish. These perceptions tended to be more frequent among younger and less educated officers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Ângelo de Meneses Sousa, Universidade Católica de Brasília - UCB

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB). Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB). Pesquisador da Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade/UCB ”“ Brasil. Publicou em janeiro de 2011 na revista Interacções (Portugal) o artigo “Novas Linguagens e Sociabilidades: como uma juventude vê novas tecnologias”.

Candido Alberto da Costa Gomes, Universidade Católica de Brasília - UCB

Doutor em Educação pela University of Califórnia, Los Angeles (Estados Unidos). Professor Titular do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (UCB), vice-coordenador da Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade/ UCB ”“ Brasil. Uma das mais recentes publicações, em 2011, foi a organização do livro “Juventudes: possibilidades e limites” editado pela UCB/UNESCO.

References

ABRAMOVAY, Miriam et al. Gangues, galeras, chegados e rappers:juventude, violência e cidadanianas cidades da periferia de Brasília. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. 24. ed. São Paulo:Saraiva, 2000.

BOBBIO, Norberto. A Era dos Direitos.Rio de Janeiro: Campus, 1992.

BOWLING, Ben; PHILLIPS, Coretta. Disproportionate and Discriminatory: Reviewing the Evidence onPolice Stop and Search. Modern Law Review, v. 70, n. 6, p. 936-961, November 2007. Disponível em:<http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1024344 > Acesso em: 23 jul. 2011.

BROWN, Ben; BENEDICT, Wm Reed; WILKINSON, William V. Public perceptions of the police inMexico: a case study. Policing: International Journal of Police Strategies & Management, Bigley, UK,v. 29, n. 1, p. 158-175, 2006.

COPELAND, Anna. Participation and the role of public space: our space, their space and my space.Public Space: The Journal of Law and Social Justice, Sydney, Austrália, v. 2, n. 4, p. 1-28, 2008. Disponível em: <http://www.austlii.edu.au/au/journals/PubSpace/2008/5.pdf>. Acesso em: 30 out. 2011.

DELORS, Jacques et al.. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 4. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC, UNESCO, 2000.

DURÃO, Susana. A produção de mapas policiais: Práticas e políticas da polícia urbana em Portugal.Intersecciones antropol., Olavarría, v. 10, n. 1, jun. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-373X2009000100004&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 26 jun.2010.

GALLAND, Olivier. Sociologie de la jeunesse. Paris: Armand Collin, 1997.

GELMAN, Andrew; FAGAN, Jeffrey; KISS, Alex. An analysis of the NYPD’s stop-and-frisk policy in thecontext of claims of racial bias. Journal of the American Statistical Association,Alexandria, Virginia,v. 102, n. 479, p. 813-823, Sep. 1, 2007.

GOMES, Candido Alberto (Org.). Juventudes:possibilidades e limites. Brasília: UNESCO, Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade da Universidade Católica de Brasília, Secretaria Nacional de Juventude da Presidência da República, 2011. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001923/192357por.pdf>. Acesso em: 30 out. 2011.

GOMES, Candido Alberto et al. A violência na ótica de alunos adolescentes do Distrito Federal. Cad.Pesqui., São Paulo, v. 36, n. 127, abr. 2006 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742006000100002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 26 jun. 2010.

GUILLOT, Gérard. O resgate da autoridade em educação.Porto Alegre: Artmed, 2008.

HAGAN, John; SHEDD, Carla; PAYNE, Monique R. Race, ethnicity, and youth perceptions of criminalinjustice. American Sociological Review, v. 70, p. 381-407, Jun. 2005.

HURST, Yolander G.; McDERMOTT, M. Joan; THOMAS, Deborah L. Attitudes of girls toward the police:differences by race. Policing:an International Journal of Police Strategies & Management, Bigley, v.28, n. 4, p. 578-593, 2005.

IANNI, Octavio. O jovem radical. Rio de Janeiro: Zahar, 1968. (Sociologia da Juventude, v. 1)

LEHNERT, Gertrud. Geschichte der Mode:des 20 Jahrhunderts. Köln: Könemann, 2000.

MATROFSKI, Stephen D. Policiamento Comunitário e Estrutura da Organização Policial. In: BRODEUR,Jean-Paul (Org.). Como reconhecer um bom policiamento: problemas e temas. São Paulo: Edusp,2002. (Série Polícia e Sociedade, n. 6).

MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Fala Galera:juventude, violência e cidadania na cidade do Riode Janeiro. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.

NUÑEZ, Pedro. Patrullando la ciudad. Política e Sociedade: Revista de Sociologia Política, Florianópolis,v. 5, n. 8, p. 159-189, 2006. Disponível em: <http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/1807/1566>. Acesso em: 30 out. 2011.

PAIXÃO, Divaneide Lira Lima. Direitos humanos e adolescência no contexto de uma sociedade violenta:um estudo de representações sociais. 2008. Tese (Doutorado em Psicologia Social) ”“ Departamentode Psicologia, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2008.

PAOLINE III, Eugene A.; TERRILL, William. Police Education, experience and the use of force. CriminalJustice and Behavior, Glenville, v. 34, n. 2, p. 179-196, fev. 2007.

POMMEREAU, Xavier. Les marques cutanées à l’adolescence. Le Journal des Psychologues, Paris,n. 243, p. 71-75, 10/2006. Disponível em : <http://www.cairn.info/revue-le-journal-des-psychologues-2006-10-page-71.htm>. Acesso em: 30 out. 2011.

QUEIROZ, Valda Maria de. O eterno no transitório... um estudo sociológico da moda. 2002. Tese (Doutorado em Sociologia) ”“ Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2002.

RAMOS, Silvia; MUSUMECI, Leonarda (Org.). Elemento suspeito: abordagem policial e discriminaçãona cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

RIST, Ray. On understanding the process of schooling: the contributions of the labeling theory. In:KARABEL, Jerome; HALSEY, A. H. (Ed.). Power and ideology in education.Nova Iorque: OxfordUniversity Press, 1978. p. 292-306.

SAVAGE, Jon. A criação da juventude: como o conceito de teenage revolucionou o século XX. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

SIMMEL, Georg. Da psicologia da moda: um estudo sociológico. In: SOUZA, Jesse. e ÖELZE, Berthold.(Org.). Simmel e a Modernidade. 2. ed. Brasília: Editora da UnB, 2005. p.159-168.

SOUSA, Carlos Ângelo de Meneses. Cidadania e Direitos Humanos: uma experiência da Coordenadoria de Cidadania e Direitos Humanos da Universidade Católica de Brasília. In: CONGRESSOINTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO/CONGRESSO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADEFEDERAL DO PIAUÃ, 2., 3., 2004, Piauí. Livro Resumo do II Congresso Internacional de Educação/IIICongresso de Pesquisa em Educação. Teresina: EDUFPI, 2004.

STALLYBRASS, Peter. O casaco de Marx: roupas, memória, dor. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

WAISELFISZ, Júlio J. Mapa da Violência IV: Os Jovens do Brasil. Brasília: UNESCO, 2004. Disponível em: http://www.desarme.org/publique/media/Mapa%20da%20viol%C3%AAncia%20IV%20-%20Unesco.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2010.

______. et al.. Juventude, violência e cidadania: os jovens de Brasília. São Paulo: Cortez; Brasília:UNESCO, 1998.

Published

2012-02-27

How to Cite

Sousa, C. Ângelo de M., & Gomes, C. A. da C. (2012). Youth as seen by police officers: denial of the right to appearance. Linhas Críticas, 17(34), 527–543. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3828

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.