The principle of university indissolubility: difficulties and possibilities of articulation

Authors

  • Gionara Tauchen Universidade Federal do Rio Grande
  • Altair Alberto Fávero Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3818

Keywords:

Indissolubility, University, Articulation

Abstract

The goal of the present study is to investigate and analyze the strategies of articulation between teaching, research and continuing education promoted by the faculty of a Brazilian public university. This study is qualitative research, with exploratory and descriptive nature. The results demonstrate that indissolubility can be strengthened by conducting research ruled by disciplinary articulation; integration of academic units, of institutions and of subjects in different formation processes; drawing research themes closer to disciplines developed in the undergraduate program; insertion of the faculty in the Graduate Program; and the development of projects connected to Basic Education, such as PIBID and Novos Talentos (New Talents), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gionara Tauchen, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Educação. Professora Adjunta do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande ”“ FURG. Publicações: Do mosaico ao complexus: desafios a instituição universitária (Revista Momento Diálogos em Educação, Vol. 19, No 2 (2010); Reflexões sobre a liberdade acadêmica (In: GORCZESKI, Clovis (Org.). Direitos Humanos, tomo 1: a primeira geração em debate. Porto Alegre: UFRGS, 2008, v. 1, p. 25-40).

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande so Sul. Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade de Passo Fundo ”“ UPF. Publicações: Educar o educador: reflexões sobre formação docente (Mercado de Letras, 2010); Leituras sobre Nietzsche e a educação (Imed, 2010).  

References

AZEVEDO, Fernando.As universidades no mundo de amanhã: seu sentido, sua missão e suasperspectivas atuais. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1947.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

______. Plano Nacional de Extensão 1999- 2001. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/Sesu/planonaex.shtm>. Acesso em: 12 out. 2010.

______. Congresso Nacional. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média. Disponível em: <http://www.jusbrasil.com.br/legislacao/109783/lei-5540-68>. Acesso em: 14 mar. 2010.

______. Decreto nº 11.530, de 18 de Março de 1915. Reorganiza o ensino secundário e o superior na Republica. Disponível em: <http://www2.camara.gov.br>. Acesso em: 14 mar. 2010.

______. Decreto nº 19.851 de 11 de abril de 1931. Estatuto da Universidade Brasileira. Disponível em:<http://www2.camara.gov.br>. Acesso em: 20 mar. 2010.

BOTOMÉ, Sílvio Paulo. Pesquisa alienada e ensino alienante: o equívoco da extensão universitária.Petrópolis: Vozes, 1996.

CHAUÃ, Marilena de Souza.Escritos sobre a universidade.São Paulo: Editora UNESP, 2001.

CHIZZOTTI, Antonio. Metodologia do ensino superior: o ensino como pesquisa. In: CASTANHO, Sérgio;CASTANHO, Maria Eugênia (Org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior.Campinas:Papirus, 2001. p.103-112.

CORDEIRO, Jaime. Didática. São Paulo: Contexto, 2007.

CUNHA, Luiz Antonio. Ensino superior e a universidade no Brasil. In: LOPES, Eliane Lopes Teixeira;FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

ENRICONE, Délcia.A docência na educação superior:sete olhares. Porto Alegre: Evangraf, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia:saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro:Paz e Terra, 1998.

KOURGANOFF, Wladimir. A face oculta da universidade.São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1990.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva.Ciência & Educação,Bauru, v. 9, n. 2, p. 91-211, 2003.

______; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplasfaces. Ciência & Educação,Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.

MORIN, Edgar. O desafio do século XXI:religar os conhecimentos. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

MOTA, Ronaldo. O papel da inovação na sociedade e na educação. In: COLOMBO, Sonia Simões [et al.](Org.). Desafios da gestão universitária contemporânea.Porto Alegre: Artmed, 2011.

OLIVEIRA, Claudia Hochheim. Qual é o Papel da Extensão Universitária? Algumas Reflexões Acercada Relação entre Universidade, Políticas Públicas e Sociedade. In: Anais do 2º Congresso Brasileirode Extensão Universitária, 2004, Belo Horizonte. Disponível em: <http://www.ufmg.br/congrext/Gestao/Gestao15.pdf>. Acesso em: 13 abr. 2011.

RAYS, Oswaldo Alonso. Ensino-Pesquisa-Extensão: notas para pensar a indissociabilidade. RevistaCadernos de Educação Especial,n. 21, p. 71-85, 2003.READINGS, Bill. Universidade sem cultura?Rio de Janeiro: EdUERJ, 2002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice:o social e o político na pós-modernidade. SãoPaulo: Cortez, 1996.

______. A universidade do século XXI:para uma reforma democrática e emancipatória da universidade.São Paulo: Cortez, 2005.

TEIXEIRA, Anísio. A universidade de ontem e hoje.Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais:a pesquisa qualitativaem educação. São Paulo: Atlas, 1987.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário:seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed,2004.

Published

2011-12-13

How to Cite

Tauchen, G., & Fávero, A. A. (2011). The principle of university indissolubility: difficulties and possibilities of articulation. Linhas Críticas, 17(33), 403–420. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3818

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.