Health education

the approach on drugs in didactic books of biology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202137140

Keywords:

Drugs, Health Education, Didactic Book

Abstract

Our goal is to analyze the approaches on drugs in didactic books of biology. The research is of a qualitative approach and it uses the content analysis as a referential. We realized that the majority of the texts are of biomedical approach with only one of behavioral approach, and two of socio ecological approach. There are also parts identified with more than one perspective, in addition to a mistake in the definition of a fungus species. We highlight the importance of expanding the approaches related to the topics of health and drugs in didactic books without restricting itself to the processes of sickness of the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Felipe Moreira Reis, Federal University of Maranhão, Brazil

Licenciate in Biological Sciences by the Federal University of Maranhão (UFMA) (2021). Member of the Group of Research on Science and Biology Teaching - GPECBio/UFMA. Email: andremoreirar94@gmail.com

Mariana Guelero do Valle, Federal University of Maranhão, Brazil

PhD in Education by the College of Education of USP in Sao Paulo/FEUSP (2014). Professor of the Department of Biology at the Federal University of Maranhão. Leader of the Group of Research on Science and Biology Teaching - GPECBio/UFMA. Email: mariana.valle@ufma.br

Premma Hary Mendes Silva, Federal University of Maranhão, Brazil

Master in Science Teaching by the Program of Post-Graduation in Science and Math Teaching - PPECEM/UFMA (2019). Member of the Group of Research on Science and Biology Teaching - GPECBio/UFMA. Email: premmahary10@gmail.com 

References

Amabis, J. M., & Martho, G. R. (2016a). Biologia Moderna (Vol. 1). Moderna.

Amabis, J. M., & Martho, G. R. (2016b). Biologia Moderna (Vol. 2). Moderna.

Amabis, J. M., & Martho, G. R. (2016c). Biologia Moderna (Vol. 3). Moderna.

Ayres, J. R. C. M. (2002). Práticas educativas e prevenção de HIV/Aids: lições aprendidas e desafios atuais. Revista Interface, Comunicação e Saúde, 6(11), 12-24. https://doi.org/10.1590/S141432832002000200002

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Brasil. (1824). Constituição Política do Império do Brasil. Conselho de Estado. O Imperador D. Pedro I. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf

Brasil. (2006). Lei 11.343 de 23 de agosto de 2006 (Institui o Sistema Nacional de Políticas Públicas sobre Drogas - Sisnad). Presidência da República. Casa Civil. Secretaria Geral. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11343.htm

Brasil. (2008). Lei 11.705 de 19 de junho de 2008 (Altera a Lei n° 9.503, de 23 de setembro de 1997, que institui o Código de Trânsito Brasileiro’, e a Lei n° 9.294, de 15 de julho de 1996). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11705.htm

Brasil. (2012). Álcool e Outras Drogas. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST, Aids e Hepatites Virais. http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/alcool_outras_drogas.pdf

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Flick, U. (2013). Introdução à Metodologia da Pesquisa: um guia para iniciantes. Penso.

Foucault, M. (2003). The Birth of the Clinic: an archaeology of medical perception. Routledge.

Gaarder, J. (2003). O Mundo de Sofia: romance da história da filosofia. Cia. das Letras.

Hoppe, T. R. G., & Araújo, L. E. B. (2012). Contaminação do meio ambiente pelo descarte inadequado de medicamentos vencidos ou não utilizados. Revista Monografias Ambientais, 6(6), 1248-1262. https://doi.org/10.5902/223613084627

Labate, B. C., Goulart, S., Fiore, M., Macrae, E., & Carneiro, H. (orgs.). (2008). Drogas e Cultura: novas perspectivas. Editora da Universidade Federal da Bahia.

Lima, E. H. (2013). Educação em Saúde e uso de Drogas: um estudo acerca da representação da droga para jovens em cumprimento de medidas educativas. [Tese de doutorado, Fundação Oswaldo Cruz]. Repositório Institucional da Fiocruz - ARCA. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/7244

Martins, L. (2017). Abordagens da Saúde em Livros Didáticos de Biologia: Análise crítica e proposta de mudança. [Tese de doutorado, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional UFBA. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/22536

Mcculloch, G. (2004) Documentary Research in Education, History and the Social Sciences. Routledge.

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine (NASEM). (2016). Science Literacy: Concepts, Contexts, and Consequences. The National Academies Press. https://www.nap.edu/read/23595/chapter/1

Organização Mundial da Saúde (OMS). (2020). Constitution of the World Health Organization. https://apps.who.int/gb/bd/pdf_files/BD_49th-en.pdf

Pietrocola, M., & Souza, C. R. de (2019). A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica. Revista Linhas Críticas, 25, 56-73. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19844

Pinheiro, B. C. S. (2019). Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 329-344. https://doi.org/10.28976/19842686rbpec2019u329344

Platão. (2013). A República (3ª ed.). Martin Claret.

Spencer, J. T. (2012). An Introduction to Forensic Science: the science of criminalistics. University of Syracuse.

Tamer, S. V. (2005). Direitos humanos: criminalidade, segurança pública, desigualdade social. Plamar.

Teodoro, D. A., Gregório, E. S., Malafaia, G., Castro, E. O. & Castro, A. L. S. (2017). Abordagem dos Livros Didáticos de Biologia Sobre Drogas. Multi-Science Journal, 1(9), 33-40. https://doi.org/10.33837/msj.v1i9.441

Zorzanelli, R. T., & Cruz, M. G. A. (2018). O conceito de medicalização em Michel Foucault na década de 1970. Revista Interface, Comunicação, Saúde e Educação, 22(66), 721-731. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0194

Published

2021-07-02

How to Cite

Moreira Reis, A. F., Guelero do Valle, M., & Mendes Silva, P. H. (2021). Health education: the approach on drugs in didactic books of biology. Linhas Críticas, 27, e37140. https://doi.org/10.26512/lc27202137140

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.