Intentionality and responsibility

the Dewey experience for inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36898

Keywords:

Inclusive education, Experience, Teacher training

Abstract

From the point of view of teacher training, the concept of experience in Dewey is configured as an investigative act in which researching significant learning situations expands professional skills. When questioning the teaching engagement with a view to the development of all and the construction of a more egalitarian society, this article demonstrates that the concept is close to inclusive education when there is social concern. With the bibliographic survey of Dewey's work, a reading for inclusive education is proposed, condensing the pillars of teaching action in the words intentionality and responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariane Falco, Universidade de São Paulo, Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2020). Professora de Educação Infantil. Membro do Grupo de Pesquisa Contextos Integrados de Educação Infantil (CIEI-FEUSP). E-mail: mfalco@usp.br

References

Dewey, J. (1948). La experiencia y la naturaleza. Fondo de Cultura Económica.

Dewey, J. (1952). La busca de la certeza: um estudio de la relación entre el conocimiento y la acción. Fondo de cultura económica.

Dewey, J. (1959). Vida e Educação: I – A criança e o programa. II – Interesse e Esforço. Cia Editora Nacional.

Dewey, J. (1967). Experiencia y Educación. Losada.

Dewey, J. (1970). Liberalismo, liberdade e cultura. EDUSP.

Dewey, J. (1991). The public and its problems. Ohio University Press.

Dewey, J. (2002). A Escola e a Sociedade. A Criança e o Currículo. Relógio d’água.

Dewey, J. (2007). Democracia e Educação. Platano Editora.

Dewey, J. (2008). Democracia cooperativa: escritos políticos escolhidos de John Dewey 1927-1939. EDIPUCRS.

Dewey, J. (2010). Human nature and conduct: an introduction to social psychology. Nabu Press.

Dewey, J. (2017). How we think. Andesite Press.

Galter, M. I., & Favoreto, A. (2020). John Dewey: um clássico da educação para a democracia. Linhas Críticas, 26, 1–15. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/28281/27067

Malaguzzi, L. (1999). História, ideias e filosofia básica. Em C. Edwards, L. Gandini & G. Forman. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. (pp. 59-104). Artes Médicas Sul.

Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro/Rosa Sensat.

Pinazza, M. A. (2014). Formação de profissionais de educação infantil em contextos integrados: informes de uma investigação-ação. [Tese Livre de docência, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da FEUSP. http://doi.org/10.11606/T.48.2014.tde-01122014-155847

Rinaldi, C. (2006). In dialogue with Reggio Emilia: Listening, researching and learning. Routledge.

Published

2021-05-13

How to Cite

Falco, M. (2021). Intentionality and responsibility: the Dewey experience for inclusive education. Linhas Críticas, 27, e36898. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36898

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.