Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education

Authors

  • Laêda Bezerra Machado Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Patrícia Irene dos Santos Rede Municipal de Educação de Recife

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3675

Keywords:

Social representation, Profession, Teacher

Abstract

The article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laêda Bezerra Machado, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Laêda Bezerra Machado, doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar e Planeja-mento Educacional e do Programa de Pós Graduação em Educação Universidade Federal de Pernambuco. Dentre suas publicações recentes encontram-se a organização do livro Políticas e Gestão da Educação Básica, 2010 (com Maria Eliete Santiago).

Patrícia Irene dos Santos, Rede Municipal de Educação de Recife

Patrícia Irene dos Santos, mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora da rede Municipal do Recife-PE. Professora do Departamento de Educação da Faculdade Frassinetti do Recife ”“ FAFIRE.

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações da identidade docente: uma contribuição para aformulação de políticas. Ensaio: avaliação e Políticas Públicas de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n.57, p. 579-594, out./dez. 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BASSO, Itacy Salgado. Significado e sentido do trabalho docente. Cadernos Cedes, vol. 19, n. 44, p. 19-32, abril, 1997.

BRZEZINSKI, Ãria. A formação e a carreira de profissionais da educação na LDB 9.394/96: possibilidadese perplexidades. In: BRZEZINSKI, Ãria (Org.). LDB interpretada: diversos olhares se entrecruzam. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 147-167.

ENGUITA, Mariano. A ambigüidade da docência entre o profissionalismo e a proletarização. RevistaTeoria e Educação, Porto Alegre, n. 4, p. 41-61, 1991.

ESTEVE, Jose Manuel. Mudanças Sociais e função docente. In: NÓVOA, Antonio (Org.). ProfissãoProfessor. Lisboa: Porto Editora, 1995. p. 93-124.

JODELET, Denise. Representações Sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (Org.).As Representações Sociais. Tradução: Lilian Ulup. Rio de Janeiro: Eduerj, 2001. p. 17-44.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional:formar-se para a mudança e a incerteza.2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MADEIRA, Margot Campos. Representações Sociais de Professores sobre a própria profissão: Ã busca de sentidos. Universidade Católica de Petrópolis ”“ UCP. Disponível em: Acesso: em 22 mai. 2006.

MAURÃCIO, Lucia Velloso. A opção pelo magistério representada por professoras de ensinofundamental em memoriais. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 1, p. 115-138, abr. 2009.

MINAYO, Maria Cecília. Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo:HUCITEC, 2000.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

_________. Representações Sociais:Investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2003.

NÓVOA, Antonio (Org.). Profissão Professor. 2. ed. Porto: Porto, 1999.

PAREDES, Eugenia Coelho. Entrevista: anotações para pesquisadores iniciantes. In: MENIN, MariaSuzana; SHIMIZU, Alessandra (Orgs.). Experiência e representação social:questões teóricas e meto-dológicas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005. p.131-156.

POPKEWITZ, Tomás. Profissionalização e formação de professores: algumas notas sobre a suahistória, ideologia e potencial. In: NÓVOA, Antonio (Coord.). Os professores e sua formação.Lisboa:Dom Quixote, 1995.

SACRISTÁN, Jose Gimeno. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio (Org.). profissão Professor.2. ed. Porto: Porto, 1999.

SHIMIZU, Alessandra de Morais et al. Representações Sociais sobre identidade e trabalho docente: a formação inicial em foco.In:Anais da 31ª Reunião Anual da ANPED, 31, Caxambu, 2008.

SPINK, Mary Jane. O conhecimento no cotidiano:as Representações Sociais na perspectiva da psicologia. São Paulo: Brasiliense, 1995.

VALLE, Ione Ribeiro. Da “identidade vocacional” Ã “identidade profissional”:a constituição de um corpodocente unificado. Perspectiva,Florianópolis, v. 20, n. Especial, p. 209-230, jul./dez. 2002.

Published

2011-07-26

How to Cite

Machado, L. B., & Santos, P. I. dos. (2011). Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education. Linhas Críticas, 17(32), 45–60. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3675

Issue

Section

Dossiê: Docência, Formação e Gestão

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.