Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals

Authors

  • Leny Cristina Soares Souza Azevedo Universidade Estadual do Norte Fluminense
  • Maria Nailde Martins Ramalho Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3670

Keywords:

Continued education, Pedagogical practice, Educational policies

Abstract

This text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leny Cristina Soares Souza Azevedo, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Leny Cristina Soares Souza Azevedo possui doutorado em Educação pela Universidade Estadual de professora adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores e Políticas Educacionais para o Ensino Médio.

Maria Nailde Martins Ramalho, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Maria Nailde Martins Ramalho, doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba, é professora, pesquisadora e vice-diretora do Instituto de Humanidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri ”“ UFVJM.

References

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano. Criatividade no contexto educacional: três décadas de pesquisa.Universidade Católica de Brasília. v. 23, 2007. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ptp/v23nspe/07.pdf>.Acesso em: 22 set. 2009.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9394/96. Disponível em<http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/LEIS/L9.394.html>. Acesso em: 27 jul. 2009.

CARROLO, Carlos. Formação e identidade profissional dos professores. In: ESTRELA, Maria Teresa(Org.). Viver e contruir a profissão docente. Porto: Porto, 1997. p. 24-26.

COLLARES,Cecília Azevedo Lima. Educação continuada e política da descontinuidade. Revista Educação e Sociedade: CEDES, n.68, p. 203-219, 1999.

CUNHA, Luiz Antonio. Seminário sobre indicador municipal de desenvolvimento educacional. Campinas: NEPO/UNICAMP, 1999.

_________. Política educacional: Impasses e alternativas. São Paulo: Cortez,1998.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Formação Continuada e Gestão da educação. São Paulo:Cortez, 2003.

FIGUEIREDO, Betânia Gonçalves. Patrimônio Histórico e Cultural: um novo campo de ação para os professores. In: Grupo Gestor de Projeto de Educação Patrimonial. Reflexões e contribuições para aEducação Patrimonial. Belo Horizonte: SEE/MG, 2002. p.57-63.

GATTI, Bernardete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Fundação Carlos Chagas, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n37/06.pdf.Acesso em: 18 ago. 2009.

NUNES, Clarice. Formação docente: permanência do passado nos desafios do presente. In: Formação de professores para a educação básica: dez anos da LDB. SOUZA, João Valdir (Org). Belo Horizonte:Autêntica, 2007. p.127-129.

OLIVEIRA, Dalila, A educação básica na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: breve balanço sobre a organização e o trabalho docente. In: SOUZA, João Valdir (Org.). Formação de professores paraeducação básica: dez anos de da LDB. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p.108-111.

ROLDÃO, Maria do Céu. Formar para a excelência profissional ”“ pressupostos e rupturas nos níveis iniciais da docência.Programa de Pos graduação: Universidade Metodista de São Paulo. Educação eLinguagem, São Bernardo do Campo, v 1, n.1, p.18-42, 1998.

TEIXEIRA, Simone. Arquitetura Eclética em Campos dos Goytacazes. In: TEIXEIRA, Simone. Contribuições à prática pedagógica para a educação patrimonial. Campos dos Goytacazes: EDUENF, 2008. p.5-6.

Published

2011-07-26

How to Cite

Azevedo, L. C. S. S., & Ramalho, M. N. M. (2011). Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals. Linhas Críticas, 17(32), 33–44. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3670

Issue

Section

Dossiê: Docência, Formação e Gestão

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.