Escola pública e classes sociais no Brasil atual
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v14i27.3473Keywords:
Escola pública;, Classe média;, Proletariado;, racasso escolarAbstract
Este texto visa a tratar o fracasso escolar, no Brasil atual, como um fenômeno social, o que implica buscar as suas causas sociais. A nossa conclusão é que, ampliando-se consideravelmente a oferta de educação pública no nível fundamental e, ao mesmo tempo, mantendo-se o padrão de classe média do ensino, só pode predominar a tendência à manutenção e mesmo ao aumento do fracasso escolar das crianças de origem popular, incapazes de se elevar até o padrão de ensino definido pelo aparelho de Estado capitalista. E é difícil imaginar a reformulação desse padrão, já que a classe média, altamente influente no campo educacional, necessita do fracasso escolar das outras classes sociais para intensificar a sua própria valorização econômica e social.
Downloads
References
BAUDELOT, Christian; ESTABLET, Roger. L’ école capitaliste en France. Paris: Maspero, 1971.
SAES, Décio Azevedo Marques de. Classe média e escola capitalista. Crítica Marxista, Rio deJaneiro: Ed. Revan, n. 21, p. 97-112, nov. 2005.
TORT, Michel. O quociente intelectual. Lisboa: Editorial Notícias, 1976.
VIAL, Monique. Um desafio à democratização do ensino: o fracasso escolar. In: BRANDÃO, Zaia(Org.). Democratização do ensino: meta ou mito?3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1987, p.11-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).