The congado goes to school and the school goes to congado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32292

Keywords:

Congado, Black Culture, Special Education

Abstract

In this article we present aspects that are linked to a unique experience involving the congado and the school. The experience takes place at the Ouro Preto Association of Parents and Friends of the Exceptional Children, where a group of congado emerged as part of a pedagogical project and established itself as an element of worship to Nossa Senhora do Rosário. We analyzed this experience through a case study that sought to characterize the congado in Ouro Preto, its emergence within the school and its pedagogical developments. We seek to highlight the uniqueness of this experience by demonstrating how it is related to the dynamics of a city where black culture manifests itself with intensity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Vinícius Fonseca, Universidade Federal de Ouro Preto, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), Professor Associado da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), onde atua no Departamento de Educação e no Programa de Pós-graduação em Educação, Coordenador do Grupo de Pesquisa GERAES - História e Historiografia da Educação/UFOP. E-mail: mvfonseca2@yahoo.com.br

Fabiana Siqueira Silva, Universidade Federal de Ouro Preto, Brasil

Graduação em geografia pelo Instituto Federal de Educação de Minas Gerais (IFMG), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). E-mail: fabiana.siqueirasilva@yahoo.com.br

References

Alves, V. de F. N. (2017). Rastros de África no Brasil: práticas educativas no reinado de Nossa Senhora do Rosário. Mazza Edições.

Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais de Ouro Preto (APAE-OP). (1982). Livro de Ata da Assembleia de Constituição da APAE-OP. APAE-OP.

Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais de Ouro Preto (APAE-OP). (2012). Estatuto da APAE-OP. APAE-OP.

Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais de Ouro Preto (APAE-OP). (2008). Projeto Político Pedagógico APAE-OP - 2008/2013. APAE-OP.

Borges, C. M. (2005). Escravos e libertos nas Irmandades do Rosário: devoção e solidariedade em Minas Gerais: séculos XVIII e XIX. Editora da UFJF.

Federação Nacional dos Pais e Amigos dos Excepcionais (FENAPAES). (2017). Posicionamento do movimento apaeano em defesa da inclusão escolar de pessoas com deficiências intelectual e múltipla. FENAPAES.

Gomes, N. P. M., & Pereira E. A. (2003). Ouro Preto da Palavra. Editora da PUC MINAS.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.

Martins, S. (1991). Folclore brasileiro: Minas Gerais (2. ed.). Editora da UFMG.

Mazzota, M. J. da S. (1996). Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. Cortez.

Santos, A. M. dos. (2019). O Grande Anganga Muquixe Chico Rei: a presença do mito negro no Reinado do Alto da Cruz e nas escolas de Ouro Preto/MG. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Ouro Preto]. Repositório institucional da UFOP. https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11740

Santos, G. A. (2014a). Encontros de ensino religioso nas cidades de Ouro Preto e Mariana: a laicidade da educação pública em questão. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Ouro Preto]. Repositório Institucional da UFOP. https://repositorio.ufop.br/handle/123456789/4176

Santos, S. A. (2014b). As manifestações culturais como forma de letramento do deficiente intelectuais. (Monografia Curso de Pedagogia). Centro de Educação Aberta e a Distância, Universidade Federal de Ouro Preto.

Silva, F. S. (2017). O congado na experiência Escolar da APAE de Ouro Preto: um estudo de caso sobre a cultura congadeira no contexto da educação especial. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Ouro Preto]. Repositório Institucional da UFOP. https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/9237

Published

2020-11-10

How to Cite

Fonseca, M. V., & Siqueira Silva, F. (2020). The congado goes to school and the school goes to congado. Linhas Críticas, 26, e32292. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32292

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.