“Boy and the World”
schoolchildren's meanings about social inequalities
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32148Keywords:
Social Inequality, Cinema, Historic-cultural psychology, ChildrenAbstract
This research has been conducted on schoolchildren from rural and urban areas. The aim was analyzing the meanings they ascribed in the face of the social inequalities presented in the movie “O Menino e o Mundo” through the lens of Cultural-Historical Psychology. By means of their transcripts and maps of meanings, the research revealed that the way children constructed and expressed meanings is related to the socio-educational context they are in, especially situations of oppression and vulnerability. Cinema avails this meaning mediation process and creative processes must be explored at school as a means of overcoming social disparity.
Downloads
References
Abreu, A. (Diretor). (2013). O Menino e o Mundo [filme]. Filme de Papel; Espaço Filmes.
Antunes, R., & Praun, L. (2019). A aposta nos escombros: reforma trabalhista e previdenciária - a dupla face de um mesmo projeto. Revista Jurídica Trabalho e Desenvolvimento Humano, 2(1). https://doi.org/10.33239/rtdh.v2i1.43
Barboza, D. R. (2018). Marx e a crítica às ilusões democráticas: escritos pós-1850. Argumentum, 10(2), 97-107. https://doi.org/10.18315/argumentum.v10i2.19542
Bonfim, N., & Correia, S. (2016). Representações sociais do espaço e ensino da geografia. Caminhos de Geografia, 17(58), 18-31. https://doi.org/10.14393/RCG175902
Borges, F. T. (2012). A professora que vemos nos filmes: construção identitária e significados da docência. Cadernos Cedes, 32(88), 303-317. https://doi.org/10.1590/S0101-32622012000300004
Borges, M. R., & Amaral, A. F. (2015). A desigualdade social e suas influências na subjetividade contemporânea. Psicologia e Saúde em debate, 1(2). http://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/19
Carmo, T., Leite, J. C., Magalhães Júnior, C. A. O., & Rangel, M. (2017). O cenário metodológico das pesquisas em representações sociais no Brasil: um olhar sobre o campo educacional entre os anos de 2010 a 2015. Enseñanza de las ciencias (Extra), 4955-4960. https://ddd.uab.cat/record/183289
Conde, S. F., & Alcubierre, K. S. L. (2018). Sentidos e percepções de crianças migrantes em Florianópolis. Katálysis, 21(2), 358-368. https://doi.org/10.1590/1982-02592018v21n2p358
Dominici, I. C., Gomes, M. D. F. C., & Neves, V. F. A. (2018). “Por que aprender a ler?”: afeto e cognição na Educação Infantil. Pro-Posições, 29(3), 15-40. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0113
Elenbaas, L., & Killen, M. (2018). Children's perceptions of economic groups in a context of limited access to opportunities. Child development. https://doi.org/10.1111/cdev.13024
Hawlina, H., Pedersen, O. C., & Zittoun, T. (2020). Imagination and social movements. Current Opinion in Psychology, 35, 31-35. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.02.009
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2016). Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese de indicadores 2015. República Federativa do Brasil. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98887.pdf
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2020). Aglomerados Subnormais 2019: Classificação preliminar e informações de saúde para o enfrentamento à COVID-19. República Federativa do Brasil. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/f9d10a1135cdaa0e845108f06b1c00f1.pdf
Jovchelovitch, S. (2014). The creativity of the social:Imagination,development and social change in Rio de Janeiro’s favelas. In V. P. Glaveanu, A. Gillespie, & J. Valsiner (Eds.), Rethinking creativity: Contributions from social and cultural psychology (pp. 76-92). Routledge.
Jovchelovitch, S., Priego-Hernández, J., & Glaveanu, V. P. (2013). Constructing public worlds: Culture and socio-economic context in the development of children’s representations of the public sphere. Culture & psychology, 19(3), 323-347. https://doi.org/10.1177/1354067X13489320
Jukes, M. C., Zuilkowski, S. S., & Grigorenko, E. L. (2018). Do schooling and urban residence develop cognitive skills at the expense of social responsibility? A study of adolescents in the Gambia, West Africa. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(1), 82-98. https://doi.org/10.1177/0022022117741989
Lavoura, T. N., & Martins, L. M. (2017). A dialética do ensino e da aprendizagem na atividade pedagógica histórico-crítica. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 21(62), 531-41. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0917
Luria, A. R. (2017). Diferenças culturais de pensamento. In L. S. Vigotski, A. R. Luria, & A. N. Leontiev (Eds.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (15ª ed., pp. 39-58). Ícone.
Marcello, F. A., & Fischer, R. M. B. (2011). Tópicos para pensar a pesquisa em cinema e educação. Educação & Realidade, 36(2). https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/16944
Marques, E. C. O. (2019). Considerações sobre educação, arte e política. Conhecer: debate entre o público e o privado, 9(23), 124-140. https://doi.org/10.32335/2238-0426.2019.9.23.1160
Marx, K., & Engels, F. (2007). A ideologia alemã (L. C. Martorano, N. Schneider, R. Enderle, Trad.). Boitempo. (Trabalho original publicado em 1933)
Mello, S. A. (2010). O lugar da criança na pesquisa sobre a infância: alguns posicionamentos na perspectiva da teoria histórico-cultural. Reflexão e Ação, 18(2), 183-197. https://doi.org/10.17058/rea.v18i2.1525
Nóbrega, D. O., Andrade, E. D. R. G., & Melo, E. S. D. N. (2016). Pesquisa com grupo focal: contribuições ao estudo das representações sociais. Psicologia & Sociedade, 28(3), 433-441. https://doi.org/10.1590/1807-03102016v28n3p433
Pires, M. D. C. F., & Silva, S. L. P. D. (2014). O Cinema, a Educação e a construção de um Imaginário Social Contemporâneo. Educação & Sociedade, 35(127), 607-616. https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000200015
Reis, P. (2016). A Educação em Direitos Humanos através da discussão e ação sociopolítica sobre controvérsias sociocientíficas e socioambientais. In R. D. V. L. Oliveira & G. R. P. C. Queiroz (Coord.). Tecendo diálogos sobre direitos humanos na educação em ciências (pp. 305-318). Livraria da Física.
Rodrigues, M. T. A., Araújo, C. A., Lima, D. O., & Lima, C. M. D. (2020). Êxodo Rural: perspectivas dos jovens sobre a vivência em meio rural. Diversitas Journal, 5(2), 729-738. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i2-777
Rosa, J. M., & Martins, L. M. (2017). Reflexões sobre o ensino da taxonomia e da sistemática filogenética e o desenvolvimento do pensamento abstrato. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 1(2), 376-410. https://doi.org/10.14393/OBv1n2a2017-7
Silva, C. C., & Borges, F. T. (2017). Análise Temática Dialógica como método de análise de dados verbais em pesquisas qualitativas. Linhas críticas, 23(51), 245-267. https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8221
Tavares, L. B., & Carvalho, M. P. (2014). O Menino e o Mundo [Audiodescrição]. Festival Animage. (Trabalho original publicado em 2013)
Trad, L. A. B. (2009). Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis: revista de saúde coletiva, 19(3), 777-796. https://doi.org/10.1590/S0103-73312009000300013
Valsiner, J. (2016). Fundamentos da Psicologia Cultural: mundos da mente, mundos da vida. Artmed.
Vigotski, L. S. (2018). Imaginação e criação na infância (Z. Prestes, E. Tunes, Trad.). Expressão Popular. (Trabalho original publicado em 1930)
Vigotski, L.S. (1999). Psicologia da Arte (P. Bezerra, Trad.). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1925)
Zittoun, T., Cerchia, F. (2013). Imagination as expansion of experience. Integrative Psychological and Behavioral Science, 47(3), 305-324. https://doi.org/10.1007/s12124-013-9234-2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Matheus Sousa de Macena, Letícia Dultra de Faro Menezes, Franklyn Jeferson Costa de Oliveira, Lívia de Melo Barros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).