Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31767

Keywords:

Managerial Management, Public Policy, Pedagogical Coordinator

Abstract

The article aims to understand the context of managerial management as a public policy, its characteristics and influences on the educational system and in the work of the pedagogical coordinator. Originating from a bibliographic research, the study showed that the management settles public responsibility policies for the joint of the results of the work and school's practice; and, by requiring executive and not reflective leaders, the management system tends to transform the coordinator into a bare executor of neoliberal ideologies with no room or conditions to overcome the dominant ideological conceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Soane Santos Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - Programa de Pós Graduação em Educação PPGED; Membro do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional ”“ LUDIPPE. E-mail: soanesilva@hotmail.com

Ennia Débora Passos Braga Pires , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGED da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Líder do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional (LUDIPPE). Email: enniadebora@uesb.edu.br

Maísa Oliveira Melo Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Programa de Pós-Graduação em Educação PPGED/UESB; Membro do Grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional ”“ (LUDIPPE) e Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas para a Educação Superior (GEPPS). Email: maisamf@uesb.edu.br

References

Araújo, S. de, & Castro, A. M. D. A. (2011). Gestão educativa gerencial: superação do modelo burocrático? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19(70), 81-106. https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000100006

Ball, S. J. (2001). Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, 1(2), 99-116. http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf

Barroso, J. (2005). O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, 26(92), 725-751. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300002.

Carvalho, E. J. G. de (2009). Reestruturação produtiva, reforma administrativa do estado e gestão da educação. Educação & Sociedade, 30(109), 1139-1166. https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400011

Drabach, N. P. (2011). Gestão Gerencial: a ressignificação dos princípios da gestão democrática. Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação – Anpae, São Paulo, SP, Brasil, 25. https://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0413.pdf

Kuenzer, A. Z. (2008). As mudanças no mundo do trabalho e a educação: novos desafios para a gestão. In: N. S. C. Ferreira (Org.). Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios (6. ed. p. 33-57). Cortez.

Lima, T. C., & Mioto, R. C. T. (2007). Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katályses, 10(esp.), 37-45. https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004

Mundim, M. A. P., & Silva, L. N (2019). Gerencialismo estatal e a relação público - privada na educação em Goiás. Revista Práxis Educacional, 15(31), 102-122. https://doi.org/10.22481/praxis.v15i31.4662

Peroni, V. M., & Caetano, V. M. R. (2015). O público e o privado na educação Projetos em disputa? Revista Retratos da Escola, 9(17), 337-352. http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/584/658

Placco, V. M. N. de S., Souza, V. L. T. de, & Almeida, L. R. de (2012). O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, 42(147), 754-771. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300006.

Ramos, I. de S. (2013). A identidade profissional do coordenador pedagógico: caminhos incertos. Congresso Nacional de Educação – Educere, Curitiba, PR, Brasil, 11. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/8173_6489.pdf

Senado Federal. (2017). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. República Federativa do Brasil. https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf

Silva, L. G. A. da, & Sampaio, C. L. (2015). Trabalho e autonomia do coordenador pedagógico no contexto das políticas públicas educacionais implementadas no Estado de Goiás. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 23(89), 964-983. https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000400007.

Silva, M. V. (2001). Empresa e escola: do discurso da sedução a uma relação complexa. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil. http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/253484/1/Silva_MariaVieira_D.pdf

Published

2020-08-17

How to Cite

Santos Silva, S., Passos Braga Pires , E. D., & Oliveira Melo Ferraz, M. (2020). Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator. Linhas Críticas, 26, e31767. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31767

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.