The Place of Biography and Synopsis, as Paratexts, in Children's Literary Works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28636

Keywords:

Literature, Paratexts, Mediation

Abstract

Considering that a book is made up of text and paratexts, and that the reader's interaction with both qualifies reading, we intend to investigate how the verbal paratexts biography and synopsis are presented in children's literary works. For this study, we used three stories of PNBE 2014: A princesa desejosa, by Cristina Biazetto, Pedro Noite, by Caio Riter, and A velinha e o porco, by Rosinha. The analysis of the stories considered the formation of the biography and synopsis, taking into account their characteristics, as for example the language used and to whom they are directed. The data point to the relevance of considering data which are present in paratexts in processes of mediation of literary books.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de Caxias do Sul, Brasil

Pesquisadora CNPq. Doutora em Letras, ênfase em Teoria da Literatura pela PUCRS. Graduada em Letras e em Biblioteconomia pela Universidade de Caxias do Sul. Atua como professora e pesquisadora na Universidade de Caxias do Sul-RS, nos programas de Pós-graduação em Educação e em Letras e nos cursos de graduação em Biblioteconomia, Pedagogia e Letras. Pesquisa em especial temas ligados à leitura, à infância e à literatura. E-mail: ramos.fb@gmail.com

Júlia Duarte Schenkel, Universidade de Caxias do Sul, Brasil

Possui Licenciatura Plena em Letras pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Ao longo da graduação, atuou como bolsista de iniciação científica (PROBIC-FAPERG) sob orientação da professora Dra. Flávia Brocchetto Ramos, participando dos projetos: Leitor do PNBE 2014: do papel à mediação; Mediação de leitura literária: análise de instâncias paratextuais em obras selecionadas pelo PNBE e Práticas educativas: leitura em perspectiva plural. E-mail: jdschenkel@ucs.br

Eliana Rela, Universidade de Caxias do Sul, Brasil

Doutora em Informática na Educação pela UFRGS. É docente na Universidade de Caxias do Sul. É docente permanente no PPG Profissional em História e no PPGEDU/UCS. Coordena pesquisas nas áreas de História da Educação; linguagens no ensino de História. Coordenadora do grupo de pesquisa CONECTIVIDADE. E-mail: erela@ucs.br

References

Barbosa, R. C. B., & Frade, I. C. A. S. (2012). Diferentes versões, diferentes paratextos? Análise da obra “O Menino Poeta”. In III Congresso Internacional de Leitura e Literatura Infantil e Juvenil. Porto Alegre, Brasil: PUCRS.

Biazetto, C. (2012). A princesa desejosa. Projeto.

Bourdieu, P. (2006). A ilusão biográfica. In: Amado, J. e Ferreira, M.M. Usos e abusos da história oral (8a. ed.). FGV.

Genette, G. (2009). Paratextos editoriais. Ateliê.

Miguez, F. (2000). Nas Arte - Manhas do imaginário infantil: O lugar da literatura na sala de aula. Editora Zeus.

Moraes, M. C. (2004). Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Vozes.

Paiva, S. C. F., Santos, D. C. L. (n.d). Literatura infantil e a formação do professor formador de leitores. EDIPUCRS.

Ramos, F., & Panozzo, N. (2005). Acesso a embalagem do livro infantil. Perspectiva, 23(1), 115-130. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9734

Riter, C. (2011). Pedro Noite. Biruta.

Rosinha. (2012). A velhinha e o porco. Editora do Brasil.

Sagrilo, S. G. (2007). Estética da recepção e sociologia da leitura: Uma obra, vários olhares. http://www.ple.uem.br/3celli_anais/trabalhos/estudos_literarios/pdf_literario/106.pdf

Published

2020-08-19

How to Cite

Brocchetto Ramos, F., Duarte Schenkel, J., & Rela, E. (2020). The Place of Biography and Synopsis, as Paratexts, in Children’s Literary Works. Linhas Críticas, 26, e28636. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28636

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.