The cultural policy of mathematical textbooks

a guide to transforming students into neoliberal citizens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21853

Keywords:

Mathematics education, Curriculum, Cultural policy, Mathematics textbooks

Abstract

In this article, I will present how the math curriculum leads values, behaviors and moralities that go beyond conceptual content, skills or competences, producing political implications. More specifically, I will show how mathematics textbooks propose the teaching of specific ways of being and behaving in the world, aligned with neoliberal policies. I conclude that cultural politics is a powerful tool for analyzing mathematics curricula and that these analyzes have important implications for the teacher education because they offer other ways of looking at teaching and learning processes.

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Author Biography

Marcio Antonio da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Pós-doutorado pelo Departamento de Ensino de Ciências e Matemática da Universidade de Estocolmo (Suécia). Doutorado e Mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Licenciado em Matemática pela Universidade de São Paulo. É professor associado da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, lotado no Instituto de Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Atuou durante doze anos como professor de Matemática em escolas da cidade de São Paulo, tanto nos anos finais do ensino fundamental, quanto no ensino médio. É editor da Revista Perspectivas da Educação Matemática (ISSN 2359-2842), desde janeiro de 2014. Coordena o projeto de pesquisa intitulado "Redes discursivas construídas em livros didáticos de Matemática do ensino médio", financiado pelo CNPq. Foi membro da Diretoria Nacional Executiva da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Gestão 2013-2016) e Presidente da Comissão Científica do XII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, realizado em São Paulo, em 2016. É coordenador do Grupo de Trabalho "Currículo e Educação Matemática" (GT3) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), desde 2012, e líder do Grupo de Pesquisa Currículo e Educação Matemática (GPCEM).

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Published

2019-02-27

How to Cite

Silva, M. A. da. (2019). The cultural policy of mathematical textbooks: a guide to transforming students into neoliberal citizens. Linhas Críticas, 25, e21853. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21853

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

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