Systematization of the multiplication table in two teaching propositions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20109

Keywords:

Mathematics Education, Teaching propositions, Multiplication table

Abstract

We have researched the movement of systematization of the multiplication table proposed in two textbooks for the second grade of elementary school, one Brazilian and another Russian. We have noticed that the two propositions follow different movements. In the Brazilian one, the multiplication table arises from the observation of quantities. The conceptual essence results from the external appearance of groups, and needs analysis of relations which generate its internal logic. In the Russian proposition, on the other hand, the teaching of multiplication table contemplates the interrelation of arithmetic, arithmetic and algebraic meanings in the movement that involves the general, universal, particular and singular from the relationships among discrete and continuous magnitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josélia Euzébio da Rosa, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Ediséia Suethe Faust Hobold, Universidade do Sul de Santa Catarina

Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL).

References

Centurión, M. et al. (2011). Porta Aberta: alfabetização matemática, São Paulo: FTD.

Davídov, V. V. (1987). Análisis de los principios didácticos de la escuela tradicional y posibles principios de enseñanza en el futuro próximo. In: Shuare, M. La psicología Evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Progreso.

Davídov, V. V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Trad.: Marta Shuare. Moscú: Progreso.

Davýdov, V. V. (1982). Tipos de generalización en la enseñanza. 3.ed. Habana: Pueblo y Educación.

Davýdov, V. V. et al. (2012). Matemática. 2º ano: livro didático e de exercícios para os estudantes. 3. ed. Tradução de Ediséia Suethe Faust Hobold e Josélia Euzébio da Rosa. Moscú: Vita- Press. [Tradução realizada para fins de pesquisa].

Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2006). Investigações em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados.

Gorbov, S. F.; Mikulina, G. G. (2009). Ensino de matemática. 2º ano: livro do professor do ensino fundamental. 3. ed. Tradução de Elvira Kim. Moscú: Vita- Press. [Tradução realizada para fins de pesquisa].

Hobold, E. S. F. (2015). Proposições para o ensino da tabuada com base nas lógicas formal e dialética. 2014. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão. Recuperado em 20 de janeiro de 2015, de https://aplicacoes.unisul.br/pergamum/pdf/108492_Ediseia.pdf

Hobold, E. S. F.; Rosa, J. E. (2017). O ensino da tabuada no contexto das ações de estudo propostas por Davýdov e colaboradores (v. 22, p. 1-30). Revista Brasileira de Educação.

Ilienkov, E. V. (2006). La ascensión de lo abstracto a lo concreto en principios de la lógica dialéctica. In: Alfredo Tecla Jiménez, Teoría de la construcción del objeto de estudio (p. 151-200). México: Instituto Politécnico Nacional.

Kopnin, P. V. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Kosik, K. (1995). Dialética do concreto. 2. Ed. Rio de Janeiro: Eitora Paz e Terra.

Lefebvre, H. (1991). Lógica Formal e Lógica Dialética. Trad.: Carlos Nelson Coutinho. 5.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Libâneo, J.C. & Freitas, R. A. M. M. (2013). Vasily Vasilyevich Davydov: A escola e a formação do pensamento teórico- científico. In: Longarezi, A. M.; Puentes, R. V. (orgs.). O Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos (p. 315- 350). Uberlândia: EDUFU.

Rosa, J. E. (2012). Proposições de Davydov para o ensino de matemática no primeiro ano escolar: inter-relações dos sistemas de significações numéricas. 2012. 244 f. (Tese de Doutoramento em Educação). Área de concentração: Educação Matemática. Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Rosental, M. M. (1960). Lo histórico y lo lógico. In: Rosental, M. M., Straks, G. M. Categorías del Materialismo Dialéctico (p. 324 – 351). Trad.: Adolfo Sanchez Vazquez e Wenceslao Roces. México: Grijalbo S.A.

Rosental, M. M. (1962). Princípios de Logica Dialectica. Trad.: Augusto Vidal Boget. Uruguai: Montevidéu: Pueblos Unidos S.A.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Vigotski, L. S. (2000). A construção do pensamento e da linguagem. Trad.: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2019-02-13

How to Cite

Rosa, J. E. da, & Hobold, E. S. F. (2019). Systematization of the multiplication table in two teaching propositions. Linhas Críticas, 24, e20109. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20109

Issue

Section

Dossiê Didática desenvolvimental: diferentes concepções histórico-culturais

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.