Experience of self-care in training processes
a hermeneutic phenomenological analysis
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18984Keywords:
Experience, Formation, Self-careAbstract
The article reports the experience of students involved in a project that focuses on self care, aiming, through this, to promote the health of teachers in a municipal school network. Before going to the field, the students experienced training related to self-care, elaborating experiences and knowledge involved in the process. With this perspective, it can be seen that previous preparation in the formative aspect, when developing care projects, shows a possibility to exercise diverse ways of concern and occupation with oneself, as well as to train critical and reflexive learners, for a more conscious action and significant.
Downloads
References
Benjamin, W. (1987). O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In Benjamin, W. Magia e técnica, arte política (3a ed.). (S. P. Rouanet, Trad.). São Paulo: Editora Brasiliense.
Boff, L. (2015). Direitos do coração: como reverdecer o deserto. São Paulo: Paulus.
Boff, L. (2013). O cuidado necessário: na vida, na saúde, na educação, na ética e na espiritualidade. Petrópolis, RJ: Vozes.
Boff, L. (2000). Princípio de compaixão e cuidado. Petrópolis, RJ: Vozes.
Boff, L. (1999). Saber cuidar: ética do humano compaixão pela terra (7a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência, Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28. Recuperado em 10 agosto, 2017, de http://dx.doi. org/10.1590/S1413-24782002000100003
Bondía, J. L. (2011). Experiência e Alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, 19(2), 4-27. Recuperado em 10 agosto, 2017, de http://dx.doi.org/10.17058/rea. v19i2.2444
Braga, T. B. M. & Farinha, M. G. (2017). Heidegger: em busca de sentido para a existência humana. Rev. Abordagem Gestalt. [online], 23(1), 65-73. Recuperado em 25 novembro, 2017, de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rag/v23n1/v23n1a08.pdf
Carrilho, M. R. (2010). Cuidado como ser e como agir. Ex æquo, 21, 107-114. Recuperado 02 janeiro, 2017, de http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0874-55602010000100008&lng=pt&tlng=pt
Critelli, D. M. (2007). Analítica do Sentido: uma aproximação e interpretação do real de orientação fenomenológica (2a ed.). São Paulo: Brasiliense.
Fornari, L. M. S. & Anjos. M. M. (2013). O Cuidado Heideggeriano e a possibilidade de uma dimensão inventiva na formação docente. Revista Conhecimento e Diversidade, 10, 38–50. Recuperado 12 julho, 2017, de http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/1537
Freire, P. (2011). Pedagogia da Autonomia (43a ed.). São Paulo: Editora Paz e Terra.
Guerra, M. C. (2012). A fenomenologia de Heidegger e a filosofia prática de Aristóteles. Legis Augustus, 3(2),170-183. Recuperado de 12 julho, 2017, de http://apl.unisuam.edu.br/revistas/index.php/legisaugustus/article/view/286/228
Josso, M. C. (2007). A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, 3(63), 413-438. Recuperado 04 outubro, 2016, de https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf
Heidegger, M. (2005). Ser e Tempo. Parte I. (15a ed.). Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes.
Morin, E. (2000). Os setes saberes necessários à educação do futuro (C. E. F. Silva & J. Sawaya, Trad.). São Paulo: Cortez.
Nascimento, C. L. (2010). Cuidado e Educação: uma abordagem fenomenológico- hermenêutica a partir de Martin Heidegger. Tese de doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Nörnberg, M. (2007). O lugar do cuidado na formação de professores. Revista Diálogo, 11, 211-234. Recuperado 15 outubro, 2016, de http://biblioteca.unilasalle. edu.br/ docs_online/artigos/dialogo/2007_n11/mnornberg.pdf
Pessoa, V. I. F. & Fazenda, I. (2013). O sentido do cuidado: um modo de ser essencial, inerente e próprio de um caminho interdisciplinar. In Fazenda, I. & Pessoa, V. I. F. (Org.) O cuidado em uma perspectiva interdisciplinar. Curitiba, PR: CRV.
Pires, E. G. (2014). Experiência e linguagem em Walter Benjamin. Educ. Pesqui., 40(3), 813-828. Recuperado 23 novembro, 2017, de http://www.scielo.br/pdf/ep/v40n3/aop1524.pdf
Zoboli, E. L. C. P. (2004). A redescoberta da ética do cuidado: o foco e a ênfase nas relações. Revista Esc Enferm USP, 38(1), 21-27. Recuperado 12 outubro, 2016, de http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v38n1/03.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).