Pedagogical Residency and English teaching: experimenting with teaching material development for a public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v23i1.54527

Keywords:

Programa de Residência Pedagógica, English teaching, Teaching materials, Material development

Abstract

The aim of this article is to present and discuss the development of teaching materials for English teaching used in public schools of the municipal system in the sertão of Pernambuco in the scope of the Programa de Residência Pedagógica sponsored by CAPES. Interpretative and qualitative in nature, since the researcher was also the teacher responsible for developing the materials and using them in the classroom, the study assumes the perspective of pedagogical intervention (DAMIANI et al., 2013). To that end, the first part of the article introduces the Residência Pedagógica and the institution that welcomed the program; the second part discusses the notion of material development and; the third part described the process of conception, development and use of teaching materials with secondary school English students. It was possible to redirect the practice of English teaching from the sixth to the ninth grade (respecting their specificities) by using teaching materials that aimed at linguistic development as well as interaction and student autonomy.

Downloads

Author Biographies

Larissa de Pinho Cavalcanti, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Docente Adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco - Unidade Acadêmica de Serra Talhada. Especialista em língua e literatura inglesa pela Faculdade Frassinetti do Recife (2012); Mestra em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (2012); Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (2017). Atua na área de Língua Inglesa e Estágio Supervisionado, com pesquisas na área de ensino de língua inglesa, representações sociais e multimodalidade. Também atua em tradução acadêmica e audiovisual. Integra o Nucleo Integrado de Lingua Inglesa suas Literaturas e Ensino; o Grupo Dadá de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gênero, Sextualidade e Saúde; a Rede Interdisciplinas de Mulheres Acadêmicas do Semiárido. Foi coordenadora do Projeto de Residência Pedagógica de Letras - UFRPE/UAST em 2018-2019 e 2022-2024.

Maria Leane da Silva Cândido, Universidade Federal Rural de Pernambuco

É licencianda do curso de Letras- Português/Inglês pela Universidade Federal Rural de Pernambuco na Unidade Acadêmica de Serra Talhada (UFRPE-UAST). Participou como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) edital 2020/2022 e atualmente é bolsista do Programa Residência Pedagógica (PRP) de Língua Inglesa do núcleo da UAST, edital 2022/2024.

References

BRASIL. Equipamentos e materiais didáticos. Brasília, 2007a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/profunc/equip_mat_dit.pdf. Acesso em: 28 mar. 2024.

BRASIL. Programa Nacional do Livro e do Material Didático: apresentação, Brasília, 2017b. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/areas-de-atuacao/eb/pnld. Acesso em: 28 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 29 mar. 2024.

BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=10639&ano=2003&ato=431MTTq10dRpWTbf4. Acesso em: 01 jun. 2023.

CAPES. Edital CAPES nº 06/2018. Programa de Residência Pedagógica. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 29 mar. 2024.

CAPES. Portaria GAB nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União, Brasília-DF, Seção 1, p. 28, 01 mar. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf. Acesso em: 29 mar. 2024.

CAPES. Portaria GAB Nº 259, de 17 de dezembro de 2019. Dispõe sobre o regulamento do Programa de Residência Pedagógica e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Diário Oficial da União, Brasília-DF, Seção 1, p. 111-115, 19 dez. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 29 mar. 2024.

DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, v. 45, p. 57-67, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em: 02 abr. 2024.

FISCARELLI, R. B. de O. Material didático e prática docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara-SP, v. 2, n. 1, p. 31-39, 2007. DOI: 10.21723/riaee.v2i1.454. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/454. Acesso em: 02 abr. 2024.

FREITAS, O. Equipamentos e materiais didáticos. Brasília: Universidade de Brasília, 2009.

JOLLY, D.; BOLITHO R. A framework for materials writing. In: TOMLINSON, B. (Ed.). Materials development in language teaching. New York: Cambridge University Press, 1998. p. 90-115.

LARSEN-FREEMAN, D. Techniques and Principles in Language Teaching. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000.

LEFFA, V. Produção de materiais de ensino: teoria e prática. Pelotas, RS: Educat, 2003.

NIKOOPOUR, J.; AMINI, M. F. English Language Teaching Material Development. Journal of Language and Translation, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344270454_English_Language_Teaching_Material_Development. Acesso em: 28 mar. 2024.

OLIVEIRA, E. C.; VIEIRA, M. M. C. Descobrindo sentidos na produção de material didático para alunos do Ensino Fundamental de uma escola pública no Maranhão. Humanidades e Inovação, v. 9, n. 9, 2022. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/7549. Acesso em: 28 mar. 2024.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PRADO, B. M. dos S; GOMES, M. de O. Programa de Residência Pedagógica/CAPES: uma boa ideia pedagógica? Rev. Eletrônica Pesquiseduca, Santos-SP, v.13, n. 32, p. 1243-1261, set.-dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1140/1002. Acesso em: 28 mar. 2024.

SALAS, R. M. English teachers as materials developers. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, v. 4, n. 2, 2004. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/447/44740214.pdf. Acesso em: 28 mar. 2024.

SANTANA, F. C. de M.; BARBOSA, J. C. O dispositivo formativo da residência pedagógica: ataques, lutas e resistências. Revista Brasileira de Educação, v. 25, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kcHJszJzt8zGSyxmSRpmSYq/?format=pdf. Acesso em: 28 mar. 2024.

SCHEYERL, D. Práticas ideológicas na elaboração de materiais didáticos para a educação linguística. In: SCHEYERL, D.; SIQUEIRA, S. (Org.) Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações e proposições. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 37-56.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO E ESPORTES DE PERNAMBUCO-SEEP. Currículo de Pernambuco: Ensino Fundamental, 2018. Disponível em: https://www.afogadosdaingazeira.pe.gov.br/selecao-simplificada/CURRICULO-DE-PERNAMBUCO-ENSINO-FUNDAMENTAL.pdf. Acesso em: 02 abr. 2024.

TOMLINSON, B. Principles for Effective Materials Development. In: HARWOOD, N. (Ed.), English language teaching materials: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. p. 80-108.

TOMLINSON, B. Developing materials for language teaching. 2nd ed. London: Bloomsbury Academic, 2013.

TOMLINSON, B. The importance of materials development for language learning. In: AZARNOOSH, M. et al. (Ed.). Issues in Materials Development. Critical New Literacies: The Praxis of English Language Teaching and Learning (PELT). Rotterdam: Sense Publishers, 2016. p. 1-9.

Published

2024-11-19

How to Cite

Cavalcanti, L. de P., & Cândido, M. L. da S. (2024). Pedagogical Residency and English teaching: experimenting with teaching material development for a public school. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 23(1), AG7. https://doi.org/10.26512/rhla.v23i1.54527

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.