English teacher education and early childhood education: Curricular strategies in Brazilian federal universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i2.38982

Keywords:

Teacher education, Early childhood education, Curriculum

Abstract

Teaching English in Early Childhood Education is a reality in Brazil, despite its lack of requirement according to current legislations. There is a demand for professionals to teach, but English majors usually do not embrace this age group which would be the focus of Pedagogy. Therefore, a study was developed to comprehend how universities are preparing teachers for this scenario, considering there is no official requirement for curriculum organization. The aim of this paper is to reflect on teacher education and curriculum theories, focusing on how universities have changed their curriculums to deal with the “gap” found in teacher education for this context. The data collected included documents of all Federal Universities in Brazil, based on the Course Pedagogical Project (PPC) available on the website of each university. The results indicate that several Brazilian universities are developing strategies to deal with this scenario in their curriculums, using different approaches. Thus, this paper discusses the results found, specially focused on the curricular strategies adopted by some universities, and their benefits to student-teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Jotto Kawachi-Furlan, Universidade Federal do Espírito Santo

Cláudia Jotto Kawachi Furlan é professora no Departamento de Línguas e Letras e no Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGEL) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). É pós-doutora em estudos linguísticos pela UEL, doutora em linguística pela UFSCar e mestre em educação pela UNESP. Desenvolve pesquisa sobre formação de professores de línguas estrangeiras, educação crítica e educação linguística com crianças.

References

BELO HORIZONTE (MG). Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Letras. Colegiado de Graduação. Projeto Pedagógico do Curso de Letras: Licenciatura. September, 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Available in: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>

BRAZIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, 2017. Available in: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm>

DARLING-HAMMOND, L. Constructing 21st-century teacher education. In: Journal of Teacher Education. Vol. 57, No. 3, 2006. p. 300-314.

FERRAZ, D. M. English (Mis)education as an Alternative to Challenge English Hegemony: A Geopolitical Debate. In: SOUZA, L. M. T. M; GUILHERME, M. (Edts.) Glocal Languages and Critical Intercultural Awareness: The South answers back. New York, NY: Routledge, 2019. p. 183-206.

FREIRE, M. M.; LEFFA, V. J. A auto-heteroecoformação tecnológica. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 15-38.

KAWACHI-FURLAN, C.J.; ROSA, M. M. Mitologia do ensino-aprendizagem de inglês para crianças. Revista Estudos em Letras, v. 1, n. 1, jul. – dez, p. 21- 34, 2020.

LARSEN-FREEMAN, D. Training Teachers or Educating a Teacher. In: ALATIS, J; STERN, H. H.; STREVENS, P. (Ed.) Applied Linguistics and the preparation of second language teachers: toward a rationale. Washington, DC: Georgetown University Press, 1983.

MALTA, L. S. Além do que se vê: Educação crítica e letramentos, formação de professores e prática docente no ensino de inglês com crianças de 2 a 5 anos. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Educação linguística: repensando os conceitos de língua e linguagem. In: FERRAZ, D. M.; KAWACHI-FURLAN, C. J. Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. p. 245-258.

MERLO, M. C. R. Inglês para Crianças é para Inglês ver? Políticas linguísticas, formação docente e educação linguística nas séries iniciais do ensino fundamental no Espírito Santo. 2018. 272 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.

MILLER, I. K. Formação de professores de línguas: da eficiência à reflexão crítica e ética. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 99-121.

MOITA LOPES, L. P. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente: contextos escolares. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 15-38.

MOURÃO, S. Research into the teaching of English as a Foreign language in early childhood education and care. In: GARTON, S.; COPLAND, F. (Editors). The Routledge Handbook of Teaching English to Young Learners. London and New York: Routledge, 2019. p. 425-441.

PESSOA, R. R. Formação crítica de professores de línguas estrangeiras. In: SILVA, K. A; DANIEL, F. G.; KANEKO-MARQUES, S. M.; SALOMÃO, A.C. (Org.). A Formação de Professores de Línguas: Novos Olhares. Campinas: Pontes, 2011. p. 31- 49.

RAJAGOPALAN, K. Política de ensino de línguas no Brasil: história e reflexões prospectivas. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 143-161.

ROCHA, C. H. O ensino de línguas para crianças no contexto educacional brasileiro: breves reflexões e possíveis provisões. In: DELTA. v. 23. n. 2. p. 273-319, 2007.

SANTOS, L. I. S. Professores de língua inglesa para crianças: interface entre formação inicial e continuada, experiência e fazer pedagógico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 11, n. 1. p. 223-246, 2011.

SANTOS, L. I. S.; BENEDETTI, A. M. Professor de língua estrangeira para crianças: Conhecimentos teórico-metodológicos desejados. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, 48(2): 333-351, Jul./Dez. 2009

SÃO JOÃO DEL REI (MG). Universidade Federal de São João Del Rei. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (CONEP). Resolução n. 041, de 5 de dezembro de 2018. Aprova o Projeto Pedagógico do Curso de Letras – Língua Inglesa e suas Literaturas – Grau Acadêmico Licenciatura. 2018. p. 1-110.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TONELLI, J. R. A.; CRISTOVÃO, V. L. L. O papel dos cursos de Letras na formação de professores de inglês para crianças. In: Calidoscópio, v. 8, n. 1, p. 65-76, jan. – abr, 2010. http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/159/15

TONELLI, J. R. A.; MORENO, T. R. A. Inglês para crianças do Ensino Fundamental I nos sistemas apostilados de ensino: instrumental ou transformador? Revista Raído: Universidade Federal da Grande Dourados, MS (UFGD), v. 10, n. 23, 2o semestre de 2016, p. 90-113.

TONELLI, J. R. A.; FERREIRA, O. H. S.; BELO-CORDEIRO, A. E. Remendo novo em vestido velho: Uma reflexão sobre os cursos de letras-Inglês. REVELLI - Revista de Educação, Linguagem e Literatura. ISSN 1986-6576 v.9 n.1 - May, 2017. p. 124 - 141 – Inhumas/Goiás Brasil.

TONELLI, J. R. A.; PÁDUA, L. S. O Estado da Arte de pesquisas sobre ensino e formação de professores de línguas estrangeiras para crianças no Brasil. In: TONELLI, J. R. A.; PÁDUA, L. S.; OLIVEIRA, T. R. R. Ensino e Formação de Professores de Línguas Estrangeiras para Crianças no Brasil. Paraná: Appris, 2017. pp. 17-39.

VEIGA-NETO, A. Currículo, Cultura e Sociedade. Revista Educação UNISINOS, v. 5, n. 9. Jul/Dez, 2004, p. 157-171.

YOUNG, M. F. D. The Curriculum of the Future: From the ‘new sociology of education’ to a critical theory of learning. London: Falmer Press, 2002.

Downloads

Published

2021-11-25

How to Cite

Galvão, A. S., & Kawachi-Furlan, C. J. (2021). English teacher education and early childhood education: Curricular strategies in Brazilian federal universities. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(2), AG5. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i2.38982

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.