Teachers' representations about school-age immigrants in public schools in the Federal District
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.32877Keywords:
Social representation, Immigrants, TeachersAbstract
Several immigrant children and young people are enrolled in public schools in the Federal District (DF), Brazil, who in general may face difficulties to attend classes as they have no prior knowledge of the Portuguese language (CUNHA, 2015; SONAI, 2019). Given this context, the teacher plays an important role in welcoming and inserting this audience in this other linguistic-cultural reality. This article aims to investigate and analyze the social representations of public school teachers about the insertion of this public in the school environment (MOSCOVICI, 2015; JODELET, 2001). This work is of a qualitative nature (BODGAN AND BIKLEN, 1994), and of an exploratory nature (SEVERINO, 2016; GIL, 2012), in the case study modality (RAMPAZZO, 2002; YIN, 2005; PADUÁ, 2010). For data collection, a questionnaire with 12 questions was applied to 16 teachers from different areas of academic knowledge. This research reveals a demand for public policies that guarantee the implementation of specialized training courses that instruct teachers and other school agents to welcome this audience, Portuguese language courses for immigrant learners, hiring translators and interpreters, among others.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Ensino-aprendizagem de português como LE e L2: fundamentos de abordagem e formação. In: Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e de outras línguas. Campinas: Pontes Editores, 2011a. p. 11-35.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Língua além de cultura ou além da cultura, língua? Aspectos do ensino da interculturalidade. In: Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e de outras línguas. Campinas: Pontes Editores, 2011b. p. 105- 111.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Sobre as competências de ensinar e de aprender. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. (Org.). Competências de aprendizes e professores de línguas. 6. ed. Campinas: Pontes Editores, 2014. p 11-34.
ANDRADE, M. S. B. Retrato da realidade escolar de alunos estrangeiros matriculados em escolas públicas do Distrito Federal: um estudo de caso. 2009. 183f. Dissertação de Mestrado – Universidade de Brasília, Brasil, 2009.
BARBOSA, L. M. A.; LEURQUIN, E. V. L. F. O acolhimento e a escolarização de imigrantes no ensino básico de Brasília (Distrito Federal): perspectivas e ações. In: FIGUEIREDO, F. J. Q.; SIMÕES, D. (Org.). Contribuições da Linguística Aplicada para a Educação Básica. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 273-294.
BARDIN. L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei n. 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L7716.htm>. Acesso em: 23 nov. 2020
BRASIL. Lei n. 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20152018/2017/lei/L13445.htm>. Acesso em: 23 nov. 2020.
CABETE, M. A. C. S. S. O processo de ensino-aprendizagem do português enquanto língua de acolhimento. 2010. 146f. Dissertação de Mestrado – Universidade de Lisboa, Portugal, 2010. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4090/1/ulfl081236_tm.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2020.
CUNHA, M. A. O problema do aluno imigrante: escola, cultura, inclusão. EDUCERE – XII Congresso Nacional de Educação, 2015, Curitiba. Anais. Curitiba: PUCPR, 2015. p. 21170-21178. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20781_10323. pdf>. Acesso em: 28 nov. 2020.
DINIZ, Leandro R. A.; NEVES, Amélia. Políticas linguísticas de (in)visibilização de estudantes imigrantes e refugiados no ensino básico brasileiro. Revista X, v. 13, n. 1, p. 87-110, 2018. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/download/61225/36629>. Acesso em: 01 dez. 2020.
GROSSO, M. J. R. Língua de acolhimento, língua de integração. Revista Horizontes de linguística aplicada, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010. Disponível em:<http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/5665/4694>. Acesso em: 01 dez. 2020.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Trad. Lilian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-4.
MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes,1994. p. 9-30.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia de pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Editado em inglês por Gerard Duveen. Traduzido do inglês por Pedrinho A. Guareschi. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 5. ed.– Petrópolis: Vozes, 2013.
RAMPAZZO, L. Metodologia científica para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
SILVA, F. C.; JÚNIOR COSTA, E. O ensino de Português como Língua de Acolhimento (PLAC) na linha do tempo dos estudos sobre o Português Língua Estrangeira (PLE) no Brasil. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 19, n. 1, p. 125-143, 15 jun. 2020. Disponível em: < https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/24117>. Acesso em: 01 dez. 2020.
SONAI, S. A. Representações sociais de professores sobre o ingresso de imigrantes nas escolas públicas do Distrito Federal. 2019. 139f., il. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/36040>. Acesso em: 30. nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
