Intercultural Education and Portuguese as a Welcoming: a proposal for the Brazilian contexto
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v23i1.54818Keywords:
PLAc, Interculturality, Intercultural Communicative Competence., Portuguese as a Welcoming LanguageAbstract
In this article, we discuss the correlation between the characteristics of teaching Portuguese as a Welcoming Language (PLAc) and intercultural education, focusing on the specific needs of migrants. The objective is to highlight the importance of interculturalism as an approach that promotes and recognizes culture as an essential element of teaching, as well as the adoption of Intercultural Communicative Competence (ICC) standards in PLAc. The methodology employed is based on a theoretical review of the concepts of PLAc and interculturality in Brazil. Our discussion is grounded in the intercultural competencies defined by Byram, Gribkova, and Starkey (2002), Candau (2014), and Mendes (2018), establishing a connection with the specific characteristics and needs of PLAc, as discussed by Grosso (2010), Anunciação, Camargo, and Lopez (2021), and Fiorelli (2022). We conclude by emphasizing the fundamental importance of cultural presence in PLAc teaching, aiming at the inclusion of migrants in society through a cultural perspective promoted by teachers. Based on these considerations, we suggest the implementation of intercultural competencies in PLAc teaching, aware of the potential to positively influence Brazilian education by equipping students not only linguistically but also socially, preparing them to be globally aware and critical citizens.
Downloads
References
AMADO, R. S. Português como Segunda Língua para comunidades de trabalhadores transplantados. Revista SIPLE, n. 2, p. 0-0, 2011.
AMADO, R. S. O ensino de Português como Língua de Acolhimento para refugiados. Revista SIPLE, v. 4, n. 2, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/272394920_O_ensino_de_portugues_como_lingua_de_acolhimento_para_refugiados. Acesso em: 12 abr. 2024.
ANSELMI MATANGRANO, B. O Ensino do Português como Língua de Acolhimento em contexto pluriétnico: desafios e propostas. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 58, n. 1, 2023. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/44794. Acesso em: 12 abr. 2024.
ANUNCIAÇÃO, R.; CAMARGO H.; LOPEZ, A. P. A. Pressupostos teórico metodológicos de um material didático decolonial, multilíngue e multinível para o ensino de Português como Língua de Acolhimento no Brasil. In: BIZON, A. C. C.; DINIZ, L. R. A (Org.). Português como língua adicional em uma perspectiva indisciplinar. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021. p. 211-229.
BYRAM, M.; GRIBKOVA, B.; STARKEY, H. Developing the intercultural dimension in language teaching: a practical introduction for teachers. Council of Europe, Language Policy Division, Strasbourg, 2002. Disponível em: https://rm.coe.int/16802fc1c3. Acesso em: 18 abr. 2024.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa. Brasília, 1998. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 15 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental. Acesso em: 15 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://www.basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio. Acesso em: 15 abr. 2024.
CANDAU, V. M. Construindo práticas escolares interculturais e formação docente. In: XVII ENDIPE, Fortaleza, 2014. ANAIS. Fortaleza, EdUECE, v. 4, p. 1-10, 2014.
CHILANTE, I. S. P.; SILVA, J. F. S. Ensino e Aprendizagem de Português como língua de Acolhimento (PLAc): subsídios para práticas docentes direcionadas. Muiraquitã, Rio Branco, v.7, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.ufac.br/index.php/mui/article/view/2904/2040. Acesso em 15 mar. 2024.
FIORELLI, C. M. Convergências e especificidades na relação entre o ensino de Português Língua de Acolhimento e línguas para fins específicos. 2022. 200 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Faculdade de Ciências e Letras – Unesp, Araraquara, SP, 2022.
GROSSO, M. J. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 9, n. 2, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/886/771. Acesso em: 30 mar. 2014.
HYMES, D. On communicative competence. Sociolinguistics/Penguin, 1972.
LOPEZ, A. P. A. A aprendizagem de português por imigrantes deslocados forçados no Brasil: uma obrigação? Revista X, Curitiba, v. 13, n. 1, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/60301/36623. Acesso em: 27 abr. 2024.
LOPEZ, A. P. A; DINIZ, L. R. A. Iniciativas Jurídicas e Acadêmicas para o Acolhimento no Brasil de Deslocados Forçados. Revista da Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira, v. 28, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330635043_Iniciativas_Juridicas_e_Academicas_Brasileiras_para_o_Acolhimento_de_Imigrantes_Deslocados_Forcados. Acesso em: 27 abr. 2024.
MENDES, L. T. S. Crenças de professores sobre a competência comunicativa e a perspectiva intercultural no ensino-aprendizagem de Português língua materna. 2018. 399 f. Tese (Doutorado em Língua e Cultura) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, 2018.
MOITA LOPES, L. P. da. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: _____. (Org.). Por uma linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 85-105.
NOGUEIRA, N. A. M. As implicações de uma Linguística Aplicada e implicada como campo investigativo indisciplinar nos estudos da linguagem. Humanidades e Inovação: Linguagens, Discursos e Práticas de Ensino, Palmas, v. 10, n. 11, 2023. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/hu manidadeseinovacao/article/view/8812. Acesso em: 18 abr. 2024.
RUANO, B. P.; CURSINO, C. Multiletramentos e o second space no ensino aprendizagem de PLAc: da teoria à prática. In: _____. (Org.). Língua de Acolhimento: experiências no Brasil e no mundo. Belo Horizonte: Mosaico, 2019. p. 41-62. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/18304/2/Lingua_de_Acolhimento_Experiencias_no_Brasil_e_no_Mundo.pdf. Acesso em: 04 jun. 2023.
SÃO BERNARDO, M. A. de; BARBOSA, L. M. A. Ensino de português como língua de acolhimento: experiência em um curso de português para imigrantes e refugiados(as) no Brasil. Fólio-Revista de Letras, Vitória da Conquista-BA, v. 10, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4045. Acesso em: 04 jun. 2023.
SCHAEFER, R.; DE LUNA, J. M. F. Das noções de cultura à avaliação de Competência Comunicativa Intercultural. Revista de Letras Norteamentos, Sinop, v. 13, n. 32, 2020. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/norteamentos/article/view/7552. Acesso em: 27 abr. 2024.
SILVA, F. C.; COSTA, E. J. O ensino de Português como Língua de Acolhimento (PLAc) na linha do tempo dos estudos sobre o Português Língua Estrangeira (PLE) no Brasil. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 19, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/24117. Acesso em: 10 set. 2023.
VAILATTI, T. F. Contribuições do plurilinguismo para o aprendizado do Português Brasileiro como Língua de Acolhimento em contexto migratório. Revista Eletrônica Interfaces, v. 11, n. 10, 2020. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view /6220/4446. Acesso em: 04 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
