I get very anxious: anxiety, beliefs, and actions of a Brazilian student about learning English as a foreign language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32810

Keywords:

Anxiety, beliefs, actions, learning, foreign language, english language

Abstract

This research aimed to investigate the anxiety, beliefs, and actions of a Brazilian student of English as a foreign language (FL) regarding her English learning. Two specific objectives were outlined to achieve the general one: to identify the participant's anxiety, beliefs and actions about the English language and its learning; analyze the relationship between the participant's anxiety, beliefs, and actions. This is a qualitative research of an interpretive nature with a focus on the contextual approach to the study of beliefs, using the intrinsic case study method. The results of this research showed that the participant presents anxiety when performing oral activities in pairs, smaller groups or with the whole class, in tests of oral production and oral comprehension and she is afraid of being corrected by the teacher in front of her classmates. Despite her fears, the participant believes in the effectiveness of oral activities in groups or pairs and in corrective feedback for the development of FL learning. In spite of those beliefs, she acts in a way as to avoid participating in those oral tasks, so that she does not need to speak or be corrected by the teacher and, thus, she will not feel anxious.

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Author Biographies

Karolina Morais, Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEDF)

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade de Brasília (2017) e graduação em Letras - Inglês pela Universidade de Brasília (2013). Atualmente é professora de inglês de educação básica na Secretaria de Educação do Distrito Federal. Tem experiência na área de ensino de inglês como língua estrangeira. É mestranda do programa de pós-graduação em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasilia (2019).

Yûki Mukai, Universidade de Brasília

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) (2009) e mestre em Letras - Língua Japonesa - pela Universidade de São Paulo (USP) (2003). Realizou o doutorado-sanduíche na área de Pacific and Asian Studies na University of Victoria, Canadá (2008). Realizou, também, o pós-doutorado na área de Linguística Aplicada (estudos de crenças sobre o ensino-aprendizagem de japonês como LE) na Universidade de Brasília (2010-2011) e no Departamento de Estudos Asiáticos do Instituto de Letras e Ciências Humanas da Universidade do Minho, Portugal (2013-2014). Atualmente é Professor Associado do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução do Instituto de Letras da Universidade de Brasília (UnB), coordenador adjunto do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do mesmo departamento, coordenador da Área de Japonês junto ao UnB Idiomas e presidente da Associação Brasileira de Estudos Japoneses no Brasil. Seus interesses em pesquisa direcionam-se às áreas de Linguística Aplicada (ensino-aprendizagem de LE/L2 e crenças dos alunos e professores), gramática pedagógica e ensino de língua japonesa como língua estrangeira. É o autor do livro "Wa e ga: as partículas gramaticais da língua japonesa" (Pontes, 2a edição ampliada, 2020) e de vários artigos e capítulos de livros nas áreas de Linguística Aplicada e Ensino de Língua Japonesa como LE. Em 2016, lançou o livro "Gramática da língua japonesa para falantes do português (Pontes, 3a edição, 2017).

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Published

2020-12-22

How to Cite

Morais, K., & Mukai, Y. (2020). I get very anxious: anxiety, beliefs, and actions of a Brazilian student about learning English as a foreign language. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(2), 175–202. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32810

Issue

Section

Artigos