A análise de uma aula de conversação: o uso de um tema polêmico
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v7i2.615Keywords:
Temas Polêmicos;, Etnografia;, Domínios Culturais;, Aula de Língua InglesaAbstract
O objetivo deste artigo é apresentar e analisar uma aula de língua inglesa que usou um tema polêmico, "Begging", do livro, Taboos and Issues, como base da discussão desenvolvida em sala de aula de língua inglesa. A pesquisa da qual este artigo faz parte é um estudo de caso de cunho etnográfico. Em primeiro lugar, foram levantados os domínios culturais que os autores do livro didático, do qual o tema foi retirado, usam para defender o uso de temas polêmicos em sala. Em seguida, as afirmações dos alunos sobre o assunto foram analisadas por meio do levantamento dos domínios culturais. A complexidade dos discursos que fluem em sala de aula e as rupturas que ocorrem são mostrados bem como a necessidade de o professor estar preparado para lidar com estes momentos.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza D. A. de. Etnografia da prática escolar. 12. ed. Campinas: São Paulo: Papirus Editora, 2005.
CAMERON, Deborah. Globalization and the teaching of ‘communication skills’. In: BLOCK, David; CAMERON, Deborah. Globalization and language teaching. London: Routledge, 2002, p. 67-82.
ERICKSON, Frederick. What makes school ethnography ‘ethnographic’? Anthropology and education quarterly, v. 15, p. 51-66, 1984.
______. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, Merlin C. (Ed.). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan, 1986, p. 119-161.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001.
MACANDREW, Richard; MARTÃNEZ, Ron. Taboos and issues. Boston: Thomson/Heinle, 2002.
OXFORD DICTIONARY. Oxford: Oxford University Press, 1998.
REES, Dilys K. O deslocar de horizontes: um estudo de caso da leitura de textos literários em língua inglesa. 2003. Tese (Doutorado) ”“ Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2003.
ROCHA, Eduardo P. Guimarães. O que é etnocentrismo. São Paulo: Brasiliense, 1994.
SPRADLEY, James Participant observation. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers, 1980.
WATSON-GEGEO, Karen A. Ethnography in ESL: defining the essentials. Tesol Quarterly, v. 22, n. 4, p. 575-592, Dec. 1988.
YIN, Robert K. Case study research: design and methods. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
