Posicionamentos em formação profissional continuada: um estudo multimétodo longitudinal
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8228Keywords:
Positions, Meaning production, In service education, MultimethodsAbstract
This article presents a longitudinal case study aimed at analyzing the production of meanings in positions of a professional in service continued education. Qualitative multi methods were applied in 3 annual sets with 3 interviews ”“ open, mediated by object or image and episodic, and the writing of letters. Data were submitted to dialogic-thematic. Results indicated she organized herself, studied and applied knowledge, acting as part of a team with dedication and responsibility and oriented towards the future. Interpretations of herself, the other and situations were actualized in qualified contextualized dynamogenic actions.
Downloads
References
ABBEY, E., & VALSINER, J. (2005). Emergence of meanings through ambivalence. Forum: Qualitative Social Research, 6,1.
AMBIEL, R. A. M. (2014). Adaptabilidade de carreira: Uma abordagem histórica de conceitos, modelos e teorias. Revista Brasileira de Orientação Profissional 15 (1), 15-24.
AUER, P. (1995). Context and contextualization. In: Jef Verschueren, Jan-Ola Ostman & Jan Blommaert (Eds.). Handbook of Pragmatics. Amsterdam: Benjamins, pp. 1-19.
AUER, P. (1996). From context to contextualization. Links & Letters, 3, 11-28.
BAKHTIN, M. M. (1979/1992). Estética da Criação verbal. São Paulo, Martins
BAKHTIN, M. M. (1981a). Problemas da Poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
BAKHTIN, M. M. (1981b). The dialogic imagination: Four Essays (C. Emerson & M. Holquist, Trans.). Austin, TX: University of Texas Press.
BAKHTIN, M. M. (2003). Estética da criação verbal. (Paulo Bezerra, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.
BAMBERG, M. (2006). Stories: Big or small? Why do we care?.Narrative Inquiry, 16 (1), 139-147.
BAMBERG, M. (2015). Narrative. In: International Encyclopedia of Communication Theory and Phylosophy. [S.l.]: Tomson Reuters, ScholarOne.
BARBATO, S., MIETO, G.S.M. & ROSA, A. (2016). O estudo da produção de significados em interações: metodologias qualitativas. In M.C.S. LOPES DE OLIVEIRA, J. CHAGAS-FERREIRA, G.S.M. MIETO & R.M.F. BERALDO (Ed.). Desenvolvimento Humano: cultura e educação (pp.89-113). São Paulo: Alínea.
CAMACHO, P. dos R. (2013). Adaptabilidade de Carreira e Auto-eficácia na Transição ao Trabalho: Estudo longitudinal com estudantes finalistas do ensino profissional. (Dissertação de mestrado não publicada), Universidade do Algarve, Portugal.
CASTRO, T. L. (2017). Los procesos recursivos en la escritura colaborativa en el computador. Tese de doutorado, Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil.
DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S., & profissionais (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: Teorias e abordagens. Porto Alegre, Bookman e Artmed.
DUARTE, M. E., LASSANCE, M. C., SAVICKAS, M. L., NOTA, L., DAUWALDER, J. R. J-P., SORESI, J. G. S., VRIJE, R. V. E., & VAN VIANEN, A. E. M. (2009). A Construção da Vida: Um Novo Paradigma para Entender a Carreira no Século XXI. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 44 (2), 392-406.
FIORINI, M. C., BARDAGI, M. P., & SILVA, N. (2016). Adaptabilidade de carreira: Paradigmas do conceito no mundo do trabalho contemporâneo. Psicologia: Organizações e Trabalho, 16 (3), 236-247. doi: 10.17652/rpot/2016.3.67
FORCIONE, T. L. (2016). Produção de Significados: Significados produzidos por profissionais sobre a formação continuada utilizando a EaD. Verlag: Novas Edições Acadêmicas.
GASKELL, G. (2003). Entrevistas individuais e grupais. nN: Bauer, M. W., Gaskell, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. Petrópolis: Vozes, pp. 64 - 89.
GUEVARA, A. J. DE H., SANTIAGO, C., CONTI, D. DE M., & WEY, F. (2014). A debate on the influence of national culture in organizations. RISUS - Journal on Innovation and Sustainability, 5, 2.
HARRÉ, R., & GILLETT, G. (1994). The Discursive Mind. London: Sage
HARRÉ, R., MOGHADDAM, F. M., CAIRNIE, T. P., ROTHBART, D., & SABAT, S. R. (2009). Recent Advances in Positioning Theory. Theory Psychology, 19, 5.
HEINZ, W. R. (1885/2002). Transition discontinuities and the biographical shaping of early work careers. Journal of Vocational Behavior, 60, 220-240. doi:10.1006/jvbe.2001.
ILYENKOV, E. V. (2007). Knowledge and thinking. Journal of Russian and East European Psychology, 45 (4), 75-80
KALLEBERG, A. L., RESKIN, B. F., & HUDSON, K. (2000). Bad Jobs In America: Standard And Nonstandard Employment Relations And Job Quality In The United States. American Sociological Review, 65, 256”“278.
LEITE, E. M.(1995) Educação, trabalho e desenvolvimento: O resgate da qualificação.Em aberto: Educação, trabalho e desenvolvimento, 65 (15), 9-20.
LEONTIEV, A. N. (1978). Actividade, Consciência e Personalidade. (M. S. C. Martins, Trad.). Recuperado em 07 de julho, 2013, de https://www.marxists.org/portugues/leontiev/1978/activ_person/index.htm.
LINELL, P. (2003). What is dialogism? Aspects and elements of a dialogical approach to language, communication and cognition. Department of Communication Studies. Linköping University: Sweden.
OLIVEIRA, Z. M., GUANAES, C., & COSTA, N. R. A. (2004). Discutindo o conceito de “jogos de papéis”: Uma interface com a “teoria do posicionamento”. In: Rossetti-Ferreira, M. C., Amorim, K., Silva, A.P., & Carvalho, A. M. (Eds.). Redes de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed.
SAVICKAS, M. L. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behaviour, 75, 239-250.
SAVICKAS, M. L., NOTA, L., ROSSIER, J., DAUWALDER, J-P., DUARTE, M. E., GUICHARD, J., SORESI, S., VAN ESBROECK., R., & VAN VIANEN, A. E. M. (2012). Life Designing: A Paradigm for Career Construction in the 21st Century. Journal of Counseling & Development, 90, 03-19
VAN LANGENHOVE. L., & HARRÉ, R. (1999). In: HARRÉ, R., & VAN LANGENHOVE, L. (Eds.). Positioning Theory. Massachusetts: Blackwell Publishers.
VOLOSINOV, V. N. (1991). Marxismo e filosofia da linguagem. (M. L & Y. F. Vieira). São Paulo: Hucitec.
ZITTOUN, T., MIRZA, N. M., & PERRET-CLERMONT, A. (2007). Quando a cultura é considerada nas pesquisas em psicologia do desenvolvimento. Educar, 30, 65-76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 LC
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).