Listening and participation in ethnographic research with children in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350765

Keywords:

Early Childhood Education, Research with children, Time, Listening, Participation

Abstract

The aim of this article is to discuss how children were listened to and participated in an ethnographic study on the meanings of time in Early Childhood Education. The research was carried out with 23 pre-school children from a public institution. The methodological strategies were observation, field diary, photography, photo-elicitation and conversation circles. The course of the research is discussed through analytical units that focus on listening and children's participation. Based on the research, it can be inferred that children's listening and participation: promote the exercise of citizenship; demand participatory methodological strategies; enable them to have decision-making power during the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Saballa de Carvalho, Federal University of Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil

Ph.D in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (2011). Professor in the Graduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Sul. Leader of the Curriculum, Languages, and Daily Life of Babies and Young Children Research Group. Email: rsaballa@terra.com.br

References

Agostinho, K. A. (2010). As formas de participação das crianças na educação infantil. [Tese de doutorado, Universidade do Minho]. Repositório da Universidade do Minho – RepositoriUM. https://hdl.handle.net/1822/11195

Aitken, S. C. (2019). Jovens, direitos e território: apagamento, política neoliberal e ética pós-infância. Editora UNB.

Alderson, P. (2008). Young children's rights: exploring beliefs, principles and practice. Jessica Kingsley Publishers.

Bae, B. (2015). O direito das crianças a participar – desafios nas interações do quotidiano. Da Investigação às práticas, 6(1), 7-30. https://doi.org/10.25757/invep.v6i1.107

Bordenave, J. E. D. (1983). O que é Participação. Editora Brasiliense.

Brasil. (2010). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Clark, A. (2015). Listening to young children: a guide to understanding and using the mosaic approach. Jessica Kingsley Publishers.

Clark, A. (2023). Slow knowledge and the unhurried child: time for slow pedagogies in Early Childhood Education. Routledge.

Giovannini, D. (2022). Pistoia, as crianças e as suas brincadeiras. Em D. Savio, & C. Moro (Orgs.). Brincar para construir mundos: perspectivas experiências entre Itália e Brasil para a Educação Infantil (pp. 149-170). Ed. UFPR.

James, A., & James, A. (2012). Participation. Em A. James, & A. James. Key Concepts in Childhood Studies (pp. 86-88). SAGE.

Liebel, M., & Gaitán, L. (2011). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Editorial Síntesis, S. A.

Ministério da Saúde. (2016). Resolução n.º 510, de 7 de abril de 2016. Conselho Nacional de Saúde. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Morales, S., & Magistris, G. (2020). Hacia um paradigma outro: niñxs como sujetxs políticxs co-protagonistas de la transformación. Em S. Morales, & G. Magistris (Comp.). Niñez em movimiento: del adultocentrismo a la emancipación (pp. 23-47). Editorial Chirimbote.

Oliveira, C. E. A. (2014). Fio de temporalidades na Educação Infantil. Revista Travessias, 8(1), 2013-228. https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/10274

Organização das Nações Unidas (ONU). (1989). Convenção sobre os Direitos da Criança. https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca

Ribeiro, B. (2022). Pedagogia das miudezas: saberes necessários a uma pedagogia que escuta. Pedro & João Editores.

Rosa, H. (2019). Aceleração: a transformação das estruturas temporais na modernidade. Editora Unesp.

Sanches, E. O. (2019). A reiteração como mecanismo de gestão do tempo pela criança. Educação e Sociedade, 40, e0189816. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019189816

Santos, M. O. (2022). Escutar a criança é um ato político-pedagógico. Em F. L. A. Leal, & K. P. B. Campos (Orgs.). O que as pesquisas com e sobre crianças podem nos dizer em tempos de crise? (pp. 73-94). EDUEPB.

Silva, C. F. S., & Gomes, L. O. (2023). Participação política e infância: como as crianças brasileiras se posicionam e se fazem presentes em seus contextos sociais. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(30), 1-22. https://doi.org/10.14507/epaa.31.7346

Soares, L. M., & Oliveira, F. (2022). Um estudo sobre a participação infantil: o que dizem as pesquisas? Zero-a-Seis, 24(46), 1258-84. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e85948

Published

2023-11-29

How to Cite

Carvalho, R. S. de. (2023). Listening and participation in ethnographic research with children in Early Childhood Education. Linhas Críticas, 29, e50765. https://doi.org/10.26512/lc29202350765

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.