Participation and conflict in management of school transformed in learning communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5067

Keywords:

Learning communities, Democratic management of school, School management and participation

Abstract

This paper presents the results of research conducted in a public school, in order to understand the changes in their management process, with regard to participation and conflicts, due to its transformation into Learning Communities. It has been as a basic reference the theory of communicative action and communicative critical methodology. Research has indicated changes in the school unit, since the implementation of the proposed Learning Communities, the most significant being the incorporation of equal dialogue in the institution's collegiate and understanding of the conflict as a starting point for the search for understanding, which is established in communicative action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edneia Virgínia Pinheiro, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutoranda e mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, Linha Educação Escolar: Teorias e Práticas. Pedagoga no Instituto Federal de São Paulo.

Celso Luiz Aparecido Conti, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor Doutor Associado do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos.

References

ELBOJ, Carmen; PUIGDELLÃVOL, Ignasi; SOLER, Marta Gallart; VALLS, Rosa. Comunidades de aprendizaje: transformar la educación. Barcelona: Graó, 2002.

FERRADA, Dona. Currículum crítico comunicativo. Barcelona: El Roure, 2001.

FLECHA, Ramón. Compartiendo palabras: El aprendizaje de las personas adultas a través do diálogo. Barcelona: Paidós, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 8ª edição. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1980.

GOMES, Luiz Roberto. Educação e consenso em Habermas. Campinas: Editora Alínea, 2007.

GÓMEZ, Jesús.; LATORRE, Antonio.; SÁNCHEZ, Montse.; FLECHA, Ramón. Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure, 2006.

HABERMAS, Jürgen. Teoria de la Acción Comunicativa. Vol. I. Racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 2001.

PINTO, José Marcelino de Rezende. Administração e liberdade: um estudo do conselho de escola à luz da teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996.

QUAGLIO, Paschoal. Gestão da educação e dialogicidade problematizadora. In: Revista Brasileira de Política e Administração da educação - v. 25, nº 1- jan/abr, 2009.

Published

2017-09-05

How to Cite

Pinheiro, E. V., & Conti, C. L. A. (2017). Participation and conflict in management of school transformed in learning communities. Linhas Críticas, 23(50), 131–150. https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5067

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.