The Student Assistance Policy and the inclusion of Proeja students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc30202450497

Keywords:

Student assistance, Proeja, School permanence

Abstract

The text analyzes how the student assistance policy contributes to the access, permanence and successof students of the National Program for the Integration of Professional Education with basic education in the modality of Youth and Adult Education (Proeja) by Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes). Case Study method by Qualiquantitative Research were developed in this researching. It was listened many students and servers through interviews and questionnaires. It was subsidized by the productions in the area ofeducation and public policies. The data point out the budget insufficiency for the implementing the public policy, however, it was inferred that it is a contributory contribution to the success of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandro Zardini de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (2022). Assistente Social do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Campus Vitória. E-mail: alessandrozardini@gmail.com

Maria José de Resende Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (2017). Professora colaboradora do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes). Compõe o grupo de pesquisa de políticas e prática de educação de jovens e adultos: entrelaçando identidades e diferentes dimensões de integração. E-mail: majoresende@yahoo.com.br

Aldo Rezende, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil

Doutor em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014). Professor do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes). Professor e coordenador de curso técnico integrado, Ifes Campus Vitória. E-mail: rezzendealdo@gmail.com

References

Antunes, R. (2009). Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. Boitempo.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.

Brasil. (1996). Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (2004). Decreto 5.154, de 23 de julho de 2004. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm

Brasil. (2005). Decreto 5.478, de 24 de junho de 2005. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5478.htm

Brasil. (2006). Decreto 5.840, de 13 de julho de 2006. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5840.htm

Brasil. (2007). Programa de integração da educação profissional ao ensino médio na modalidade de educação de jovens e adultos – PROEJA. (Documento base). Presidência da República. Casa Civil. Ministério da Educação. Secretaria de educação profissional e tecnológica. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf

Brasil. (2008). Lei 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm

Brasil. (2010). Decreto 7.234, de 19 de julho de 2010. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm

Brettas, T. (2012). Dívida pública: uma varinha de condão sobre os recursos do fundo público. Em E. Salvador et al (Orgs). Financeirização, fundo público e política social (pp. 93-120). Cortez.

Castel, R. (2001). As Metamorfoses da Questão Social: uma crônica do salário. Vozes.

Ciavatta, M. (2005). A formação integrada à escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, 3 (3), 01-20. https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122/5087

Dubet, F. (2004). O que é uma escola justa? Revista Cadernos de Pesquisa, 34 (123), 539-555. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4635/pdf

Dutra, N. G. R. & Santos, M. F. S. (2017). Assistência estudantil sob múltiplos olhares: a disputa de concepções. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 25 (94), 148-181. https://doi.org/10.1590/S0104-40362017000100006

Dweck, E., Silveira, F. G., & Rossi, P. (2018). Austeridade e desigualdade social no Brasil. Em P. Rossi, E. Dweck, & A. L. M. Oliveira (Orgs). Economia para Poucos: Impactos Sociais da Austeridade e Alternativas para o Brasil (pp. 32-56). Autonomia Literária.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Freire, P. (2001). Política e Educação: ensaios. Cortez.

Gohn, M. G. (2000). Educação, trabalho e lutas sociais. Em P. Gentilli, & G. Frigotto (Orgs.). A cidadania negada – políticas de exclusão na educação e no trabalho. Clacso.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes). (2011). Anexo I da Resolução do Conselho Superior n.º 19, de 09 de maio de 2011 (Política de Assistência Estudantil do Instituto Federal do Espírito Santo). https://ifes.edu.br/images/stories/files/estude_aqui/legislacao/politica_de_assistencia_estudantil.pdf

Kuenzer, A. Z. (2009). Ensino médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. Cortez.

Leher, R. (2021). Estado, reforma administrativa e mercantilização da educação e das políticas sociais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 13 (1), 9-29. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/43851

Lima Filho, D. L. (2010). Universidade tecnológica e predefinir das institucionalidades. Em J. Moll et al (Orgs.). Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. (pp. 141-158). Artmed.

Lima, T. M. (2004). O papel dos movimentos sociais na reforma do Estado no Brasil: avanços e recuos na década de noventa. Revista de Políticas Públicas, 8 (2), 157-170. http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/3765/1838

Lüdke, M., & André, M. (2013). A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.

Otranto, C. R. (2011). A política de educação profissional do governo Lula. Anais da 34º Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Natal, Rio Grande do Norte, Brasil. http://www.anped11.uerj.br/GT11-315%20int.pdf

Prada, T., & Surdine, M. C. C. (2018). A assistência estudantil nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. SER Social, 20 (43), 268-289. https://doi.org/10.26512/ser_social.v20i43.18860

Ramos, M. N. (2010). Implicações políticas e pedagógicas da EJA integrada à educação profissional. Educação & Realidade, 35 (1), 65-85. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/11029

Rubim, A. A. (2021). Balanço político-cultural do governo Bolsonaro. Em A. A. Rubim, & M. Tavares (Orgs). Cultura política no Brasil atual. Fundação Perseu Abramo.

Salvador, E. (2010). Fundo público e políticas sociais na crise do capitalismo. Serviço Social e Sociedade. 104, 605-631. https://doi.org/10.1590/S0101-66282010000400002

Teixeira, E. C. (2002). O papel das políticas públicas no desenvolvimento local e na transformação da realidade. AATR, 200, 1-11. http://www.dhnet.org.br/dados/cursos/aatr2/a_pdf/03_aatr_pp_papel.pdf

Vasconcelos, N. B. (2010). Programa Nacional de Assistência Estudantil: uma análise da evolução da assistência estudantil ao longo da história da educação superior no Brasil. Ensino em Re-Vista, 17 (2), 599-616. https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/11361/6598

Published

2024-01-24

How to Cite

Oliveira, A. Z. de, Ferreira, M. J. de R., & Rezende, A. (2024). The Student Assistance Policy and the inclusion of Proeja students. Linhas Críticas, 30, e50497. https://doi.org/10.26512/lc30202450497

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.