The ambivalence of technique and technology within the high school professionalisation speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23.2017.5045

Keywords:

Technique, Technology, Professional education, High school

Abstract

The purpose of the article is to define the role of technique and technology within the call "technological age", discussing the facets assigned to these categories, valuing them for the achievement of human emancipation. The appropriation of these concepts allows for a more consistent approach to high school professionalisation, which occurs increasingly early way. It examines how, from this landmark scientifictechnical revolution, science has been transformed into a commodity, making it less possible and more adjusted to the immediate capital needs, driven by capitalist demand as any other commercial purpose item.We conclude the communication with the discussion of covert functions contention that high school professionalisation covers, a fact that has consolidated the educational duality in professional spheres and workup, public and private.

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Author Biographies

José Deribaldo Gomes dos Santos, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Concluiu, em 2015, estágio pós-doutoral em Estética na Universidad Complutense de Madrid (UCM). É Professor Adjunto da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE) e no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE/UECE). É pesquisador do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO-UECE) e do Laboratório de Pesquisas sobre Políticas Sociais do Sertão Central (Lapps-UECE). Desenvolve pesquisas nas áreas de Trabalho e Educação e Estética Marxista. Atua, principalmente, no exame da Educação Profissional e na Formação de Professores. Lidera o Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade (GPTREES).

Ellen Cristine dos Santos Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Coordenação Pedagógica e Gestão Escolar (FA7). Pedagoga (UFC). Professora efetiva da Prefeitura Municipal de Fortaleza. Pesquisadora-colaboradora do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO) da Universidade Estadual do Ceará. Membro do grupo de pesquisa Trabalho, educação, estética e sociedade (GPTREES).

Thiago Chaves Sabino, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduado em Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

2017-09-05

How to Cite

Santos, J. D. G. dos, Ribeiro, E. C. dos S., & Sabino, T. C. (2017). The ambivalence of technique and technology within the high school professionalisation speech. Linhas Críticas, 23(50), 09–27. https://doi.org/10.26512/lc.v23.2017.5045

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