Seeking a possible technical training in the rural education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4882

Keywords:

Rural education, Technical education, Adult education, World of the work

Abstract

This study explores the relation between rural and technical education (EP), taking into account the constant changes in the work field, as well as the dilemmas and perspectives of the human formation in the rural area. This demand challenges the expansion of the federal education system and the possibilities of the education based on the alternation education and learning model, at the Proeja´s courses, in the federal institutes’ campuses. Thus, this study builds on studies on popular education, work and education, adult education (EJA), and the praxis as the foundational category that mobilizes reflections and actions towards other ways of offering EJA integrated with EP in the rural areas.

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Author Biographies

Edna Castro de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal Fluminense (2005). Professora adjunta da Universidade Federal do ES. Integra a linha de pesquisa Diversidade e Práticas Educacionais Inclusivas do PPGE/CE/UFES e coordena o Núcleo de Educação de Jovens e Adultos do Centro de Educação. Integra o grupo de pesquisa Educação de Jovens e Adultos e Educação Profissional na cidade e no campo (líder). Publicou o artigo: Sobre a experiência de formação de educadores do campo. In: Jane Paiva; Inês B. de Oliveira. (Org.). Educação de Jovens e Adultos e Imagens. Rio de Janeiro: DPetAlii, 2011. oliveiraedna@yahoo.com.br

Iraldirene Ricardo de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui Mestrado em Educação Agrícola pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2011). Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Colatina. Especialização em Pedagogia Empresarial pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras "Madre Gertrudes de São José". Exerceu a Função de Diretora da Escola Municipal de Primeiro e Segundo Graus "Antônio Valesini" no período de 2001 a 2004. Atuou como Professora da Rede Municipal de Ensino de 1992 a 1994 e Professora da Rede Estadual de 1992 a 1995. Desempenhou a função de Supervisora Escolar do Colégio Universitário da Universidade Federal de Viçosa no período de 1996 a 1998. Graduou-se no Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos em 2010 pela Universidade Norte do Paraná. Concluiu a Especialização em Ensino de Língua Espanhola pela Faculdade Cândido Mendes em 2013. É servidora efetiva do quadro de pessoal do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo campus de Santa Teresa/ES, no cargo de Pedagogo/Supervisão Pedagógica, desde 01 de novembro de 1994. Atualmente é Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published

2017-02-14

How to Cite

Oliveira, E. C. de, & Oliveira, I. R. de. (2017). Seeking a possible technical training in the rural education. Linhas Críticas, 22(48), 300–323. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4882

Issue

Section

Dossiê 2016 - Educação do Campo e Indígena

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