The productivity of neoliberal rationality in school inclusion: the story of Lucas
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4853Keywords:
School inclusion, Neoliberalism, Human capitalAbstract
This paper presents and reflection on the inclusion process of a boy with Autistic Spectrum Disorder (ASD). As for the method, the approach is qualitative, using as instruments of data collection the observation of the participant and an interview. The reflection provided by this study lead to the comprehension that the current Brazilian educational policies, when proactive to the completion of inclusion of disabled children in regular schools, at the same time they are determined to guarantee the right to education, they are still affected by the purposes of neoliberalism in the production of competitive subjects and entrepreneur of themselves.
Downloads
References
BAUMAN, Zigmund. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Inclusão, Brasília, v. 4, n. 1, p. 9-17, jan.-jun. 2008.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul; DREYFUS Hubert. (Orgs.). Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. 231-249.
______. Poder e saber. In: MOTTA, Manoel Barros (Org.). Michel Foucault: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2003. p. 223-240.
______. Microfísica do poder. 22. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
______. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
______. A verdade e as formas jurídicas. 4. ed. Rio de Janeiro: NAU, 2013.
GADELHA, Sylvio. Governamentalidade neoliberal, teoria do capital humano e empreendedorismo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 32, p. 171-186, maio-ago. 2009.
______. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
KOHAN, Walter. Um outro estrangeiro: entre a pedagogia e a educação; entre a polícia e a política. In: KOHAN, Walter. (Org.). Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 35-56.
LOBO, Lília Ferreira. Os infames da história: pobres, escravos e deficientes no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
LOPES, Maura Corcini. Inclusão escolar, currículo diferença e identidade. In: LOPES, Maura Corcini; DAL'IGNA, Maria Cláudia (Orgs.). In/exclusão: nas tramas da escola. Canoas: Ed. Ulbra, 2007. p. 11-33.
______. Inclusão como prática política de governamentalidade. In: LOPES, Maura Corcini; HATTGE, Morgana Domênica (Orgs.). Inclusão escolar: conjunto de práticas que governam. Belo Horizonte: Autêntica, 2009a. p. 107-130.
______. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 34, p. 153-169, maio-ago. 2009b.
LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
LÓPES-RUIZ, Oswaldo. Os executivos das transnacionais e o espírito do capitalismo: capital humano e empreendedorismo como valores sociais. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2007.
MARSHALL, James. Michel Foucault: pesquisa educacional como problematização. In: PETERS, Michael; BESLEY, Tina (Orgs.). Por que Foucault? Novas diretrizes para a pesquisa educacional. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 25-39.
REVEL, Judith. Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.
VEIGA-NETO, Alfredo. Michel Foucault e educação: há algo de novo sob o sol? In: ______. (Org). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995. p. 9-56.
______. Incluir para saber. Saber para excluir. Pro-Posições, São Paulo, v. 12, n. 2-3, p. 22-31, jul.-nov. 2001. Disponível em: <http://www.proposicoes.fe.unicamp.br/proposicoes/edicoes/sumario24.html>. Acesso em: 27 maio 2015.
______. Delírios avaliatórios: o currículo desvia para a direita ou um farol para o currículo. In: FAVACHO, André; PACHECO; SALES, Shirlei. (Orgs.). Currículo: conhecimento e avaliação: divergências e tendências. Curitiba: CRV, 2013. p. 155-175.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamentalidade. Educação e Sociedade, São Paulo, v. 28, n. 100, p. 947-963, out. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1528100.pdf>. Acesso em: 27 maio 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).