The productivity of neoliberal rationality in school inclusion: the story of Lucas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4853

Keywords:

School inclusion, Neoliberalism, Human capital

Abstract

This paper presents and reflection on the inclusion process of a boy with Autistic Spectrum Disorder (ASD). As for the method, the approach is qualitative, using as instruments of data collection the observation of the participant and an interview. The reflection provided by this study lead to the comprehension that the current Brazilian educational policies, when proactive to the completion of inclusion of disabled children in regular schools, at the same time they are determined to guarantee the right to education, they are still affected by the purposes of neoliberalism in the production of competitive subjects and entrepreneur of themselves.

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Author Biographies

Neusete Machado Rigo, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Educação nas Ciências. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal da Fronteira Sul. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial/GEPE da UFSM.Professora pertencente ao Domínio Conexo. Área da Educação. Trabalha no ensino em Cursos de Licenciatura e atua na Pesquisa e na Extensão Universitária em Programas de formação de professores da Educação Básica.

Maria Inês Naujorks, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Titular do Departamento de Educação Especial, da Universidade Federal de Santa Maria. Doutora em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo -USP. Credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa de Educação Especia, da UFSM. Lidera o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão/UFSM/CNPq. Desenvolve pesquisas relacionadas com os seguintes temas: Educação Especial e Processos inclusivos; Práticas de Inclusão nas Instituições; Artefatos Culturais e Processos de Subjetivação. 

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Published

2016-10-25

How to Cite

Rigo, N. M., & Naujorks, M. I. (2016). The productivity of neoliberal rationality in school inclusion: the story of Lucas. Linhas Críticas, 22(47), 210–228. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4853