The productivity of neoliberal rationality in school inclusion: the story of Lucas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4853

Keywords:

School inclusion, Neoliberalism, Human capital

Abstract

This paper presents and reflection on the inclusion process of a boy with Autistic Spectrum Disorder (ASD). As for the method, the approach is qualitative, using as instruments of data collection the observation of the participant and an interview. The reflection provided by this study lead to the comprehension that the current Brazilian educational policies, when proactive to the completion of inclusion of disabled children in regular schools, at the same time they are determined to guarantee the right to education, they are still affected by the purposes of neoliberalism in the production of competitive subjects and entrepreneur of themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neusete Machado Rigo, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Educação nas Ciências. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal da Fronteira Sul. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial/GEPE da UFSM.Professora pertencente ao Domínio Conexo. Área da Educação. Trabalha no ensino em Cursos de Licenciatura e atua na Pesquisa e na Extensão Universitária em Programas de formação de professores da Educação Básica.

Maria Inês Naujorks, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Titular do Departamento de Educação Especial, da Universidade Federal de Santa Maria. Doutora em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo -USP. Credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa de Educação Especia, da UFSM. Lidera o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão/UFSM/CNPq. Desenvolve pesquisas relacionadas com os seguintes temas: Educação Especial e Processos inclusivos; Práticas de Inclusão nas Instituições; Artefatos Culturais e Processos de Subjetivação. 

References

BAUMAN, Zigmund. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Inclusão, Brasília, v. 4, n. 1, p. 9-17, jan.-jun. 2008.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul; DREYFUS Hubert. (Orgs.). Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. 231-249.

______. Poder e saber. In: MOTTA, Manoel Barros (Org.). Michel Foucault: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2003. p. 223-240.

______. Microfísica do poder. 22. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

______. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

______. A verdade e as formas jurídicas. 4. ed. Rio de Janeiro: NAU, 2013.

GADELHA, Sylvio. Governamentalidade neoliberal, teoria do capital humano e empreendedorismo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 32, p. 171-186, maio-ago. 2009.

______. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

KOHAN, Walter. Um outro estrangeiro: entre a pedagogia e a educação; entre a polícia e a política. In: KOHAN, Walter. (Org.). Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 35-56.

LOBO, Lília Ferreira. Os infames da história: pobres, escravos e deficientes no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

LOPES, Maura Corcini. Inclusão escolar, currículo diferença e identidade. In: LOPES, Maura Corcini; DAL'IGNA, Maria Cláudia (Orgs.). In/exclusão: nas tramas da escola. Canoas: Ed. Ulbra, 2007. p. 11-33.

______. Inclusão como prática política de governamentalidade. In: LOPES, Maura Corcini; HATTGE, Morgana Domênica (Orgs.). Inclusão escolar: conjunto de práticas que governam. Belo Horizonte: Autêntica, 2009a. p. 107-130.

______. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 34, p. 153-169, maio-ago. 2009b.

LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

LÓPES-RUIZ, Oswaldo. Os executivos das transnacionais e o espírito do capitalismo: capital humano e empreendedorismo como valores sociais. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2007.

MARSHALL, James. Michel Foucault: pesquisa educacional como problematização. In: PETERS, Michael; BESLEY, Tina (Orgs.). Por que Foucault? Novas diretrizes para a pesquisa educacional. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 25-39.

REVEL, Judith. Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

VEIGA-NETO, Alfredo. Michel Foucault e educação: há algo de novo sob o sol? In: ______. (Org). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995. p. 9-56.

______. Incluir para saber. Saber para excluir. Pro-Posições, São Paulo, v. 12, n. 2-3, p. 22-31, jul.-nov. 2001. Disponível em: <http://www.proposicoes.fe.unicamp.br/proposicoes/edicoes/sumario24.html>. Acesso em: 27 maio 2015.

______. Delírios avaliatórios: o currículo desvia para a direita ou um farol para o currículo. In: FAVACHO, André; PACHECO; SALES, Shirlei. (Orgs.). Currículo: conhecimento e avaliação: divergências e tendências. Curitiba: CRV, 2013. p. 155-175.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamentalidade. Educação e Sociedade, São Paulo, v. 28, n. 100, p. 947-963, out. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1528100.pdf>. Acesso em: 27 maio 2015.

Published

2016-10-25

How to Cite

Rigo, N. M., & Naujorks, M. I. (2016). The productivity of neoliberal rationality in school inclusion: the story of Lucas. Linhas Críticas, 22(47), 210–228. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4853

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.