Criteria Qualis A1 of Education: the evaluation through an academic contest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4816

Keywords:

Brazilian academic field, Scientific capital, Journals, Qualis A1 education criteria

Abstract

Our objective in this article is to reflect about the criteria of Qualis Education Journal, an evaluation system of journals, which is part of a complex system to evaluate post graduation programs. Through the documental method, we selected the criteria A1 as defined by the 2013 Triennial Area Evaluation Document, the most modern in the Education field. Based in Pierre Bourdieu sociological discussion of the field theory, when we analyze each criterion, the magazine is typified as an agent subjected to the rules that conduct the struggle for the symbolical capital in this microcosm set. Even though, in the area of competence, the evaluation process is much more complex than the official documents predict, the criteria adopted by Capes show the academic competition to achieve the legitimacy by the inclinations acquired in the field as itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniele Alves Ribeiro, Universidade do Estado de Minas Gerais

Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais

References

BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

______. A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In: ______. (Org.). O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Betrand Brasil, 2000. (Coleção Memória e Sociedade).

______. Da regra à s estratégias. In: ______. (Org.). Coisas ditas. Tradução de Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorina. São Paulo: Brasiliense, 2004a. p. 77-95.

______. Os usos sociais das ciências: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora Unesp, 2004b.

______. O campo intelectual, um mundo à parte. In: ______. (Org.). Coisas ditas. Tradução de Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004c. p. 169-179.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Avaliação da pós-graduação: documento de área. Brasília: Capes, 2002. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/2000_038_Doc_Area.pdf>. Acesso em: 30 jun. 2014.

______; ______; ______. Avaliação da pós-graduação: documento de área. Brasília: Capes, 2004. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/2003_038_Doc_Area.pdf>. Acesso em: 3 jul. 2014.

______; ______; ______. Capes aprova a nova classificação Qualis. Brasília: Capes, 2009. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/component/content/article/36-noticias/2550-capes-aprova-a-nova-classificacao-do-Qualis>. Acesso em: 18 jun. 2014.

______; ______; ______. Relatório de Avaliação 2010-2012: trienal 2013. Brasília: Capes, 2013. Disponível em: <https://docs.google.com/

Published

2016-10-25

How to Cite

Ribeiro, D. A., Alencar, M. do S. N. M., & Couto, E. de F. (2016). Criteria Qualis A1 of Education: the evaluation through an academic contest. Linhas Críticas, 22(47), 229–248. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4816

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.