Geo(bio)crossings of university professors from rural contexts: academic memoirs in dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202347828

Keywords:

Academic memorials, University professors, Rural contexts

Abstract

This text has two intentions: to highlight the importance of the academic memorial as a source of information that can be explored because it portrays the professional art of the person to weave a public figure of him/herself; and to map the geo(bio)crossings of female university professors from rural contexts. The theoretical-methodological principles of this writing are anchored in the (auto)biographical research, having the academic memorial of three female professors as a source of investigation. The memorials reveal information about how professors/researchers at the Bahia State University (UNEB) were constituted and about their geographic, socioeconomic and cultural mobilities, based on their geo(bio)crossings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Ribeiro Santos, Universidade do Estado da Bahia, Serrinha, BA, Brasil

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2017). Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia. E-mail: ssoliveira_valentec3@yahoo.com.br

Elizeu Clementino de Souza, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2004). Pesquisador 1B CA-ED/CNPq. Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia. E-mail: esclementino@uol.com.br

References

Câmara, S. C. da, & Passeggi, M. C. (2013). Memorial autobiográfico: uma tradição acadêmica no Brasil. Em M. C. Passeggi, P. P. Vicentini, & E. C. de Souza (Org.). Pesquisa (Auto)biográfica: narrativas de si e formação (pp. 29-47). Crv.

Cruz, V. do C. (2007). Itinerários teóricos sobre a relação entre território e identidades. Em A. C. A Bezerra et al. (Orgs.). Itinerários Geográficos (pp. 13-36). EdUFF.

Faria, E. M. S. de. (2009). Memorial Acadêmico. Seleção no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Linha de Pesquisa Educação, Gestão e Desenvolvimento Local Sustentável, da Universidade do Estado da Bahia.

Guimarães, V. S. (2011). A docência universitária e a construção da identidade profissional do professor. Em M. L. Ribeiro, É. S. Martins, & A. R. S. Cruz (Orgs.). Docência no ensino superior: desafios da prática educativa (pp. 15-29). Edufba

Haesbaert, R. (1999). Identidades territoriais. Em Z. Rosendahl, & R. L. Corrêa (Orgs.) Manifestações da cultura no espaço (pp. 169-190). EdUERJ.

Josso, M.-C. (2004). Experiências de vida e formação (tradução de José Claudio e Julia Ferreira). Cortez.

Josso, M.-C. (2010). Experiências de vida e formação (tradução de José Claudio e Julia Ferreira. Revisão científica de Maria da Conceição Passeggi. 2. ed.). Cortez.

Lahire, B. (1997). Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Ática.

Oliveira, S. S. (2017). “Travessias” de aluno de escola da roça a professor de universidade: percursos de vida e trajetórias de formação. [Tese de doutorado, Universidade do Estado da Bahia]. Catálogo de Teses e Dissertações. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5315168#

Passeggi, M. da C. (2008a). Mediação biográfica: figuras antropológicas do narrador e do formador. Em M. C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Org.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. (pp. 43-59). Edufrn; Paulus.

Passeggi, M. da C. (2008b). Memoriais auto-bio-gráficos: a arte profissional de tecer uma figura pública de si. Em M. C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Orgs.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente (pp. 27-42). Edufrn; Paulus.

Passeggi, M. da C. (2011a). Injunção institucional e sedução autobiográfica: as faces autopoiética e avaliativa dos memoriais. Em M. C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Org.). Memorial Acadêmico. Gênero, injunção institucional, sedução autobiográfica (pp. 19-39). Edufrn.

Passeggi, M. da C. (2011b). Narrativas autobiográficas: solidariedade e ética em educação. Revista Rizoma Freireano. 11. http://www.rizoma-freireano.org/articles-1111/narrativas-autobiograficas-solidariedade-e-etica-em-educacao-maria-da-conceicao-passeggi

Passeggi, M. da C. (2021). Memoriais: “cantos de experiência” vivida e em devir. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, 10, e68281. https://doi.org/10.5902/2318133868281

Passeggi, M. da C., & Barbosa, T. M. N. (2008). Apresentação. Em M. da C. Passeggi, & T. M. N. Barbosa (Orgs.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente (pp. 15-24). Edufrn; Paulus.

Pereira, A. S. (2009). Memorial Acadêmico. Seleção no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Linha de Pesquisa I – Processos Civilizatórios: Educação, Memória e Pluralidade Cultural, da Universidade do Estado da Bahia.

Reis, A. M. dos, & Souza, E. C. de. (2021). Memoriais em narrativas na formação de educadores da saúde: escritas de si, acompanhamento e mediação biográfica. Educar em Revista, 37, e75640, https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75640/43502

Santos, J. B. (2009). Memorial Acadêmico. Concurso docente para cargo efetivo no Curso de Licenciatura em Geografia do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia, Campus XI, Serrinha-BA.

Souza, E. C. (2006a) Pesquisa narrativa e escrita (auto) biográfica: interfaces metodológicas e formativas. Em E. C. Souza, & M. H. M. B. Abrahão (Org). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si (pp. 135-147). Edipucrs.

Souza, E. C. (2006b). Conhecimento de si. Estágio e narrativas de formação de professores. DP&A; UNEB.

Souza, E. C. (2008). A vida com as histórias de vida: apontamentos sobre a pesquisa e formação. Em Trajetórias e processos de ensinar e aprender: lugares, memórias e culturas. XIV Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino (Endipe).

Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, (13), 135-147. https://www.anped.org.br/sites/default/files/rbe/files/rbe_13.pdf

Published

2023-08-07

How to Cite

Santos, S. R., & Souza, E. C. de. (2023). Geo(bio)crossings of university professors from rural contexts: academic memoirs in dialogues. Linhas Críticas, 29, e47828. https://doi.org/10.26512/lc29202347828

Issue

Section

Dossier | Narrative research in ordinary teaching practice: multiple perspectives

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.