Educational public policies: an analysis of the PAR in northern Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4574Keywords:
Public policies;, Quality of education;, Educational managementAbstract
These are partial results of network research investigating the “Management of Educational Policies in Brazil and its mechanisms of centralization and decentralization: Challenges of the Coordinated Action Plan (PAR)”. This study is aimed at understanding how PAR helps enrich educational indices. Using a qualitative approach, interviews were conducted with specialists and education secretaries of four municipalities in northern Minas Gerais, and visits were made to monitor their actions. Research results show improvement in the structure and operation of schools, although the quality of education has not improved. MEC’s delay in examining proposals and releasing resources obstructs the accomplishment of actions in these municipalities.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 3ª Ed. São Paulo: Cortez, 2005.
ARRETCHE, Marta T. S. Políticas sociais no Brasil: descentralização em um Estado federativo. RBCS-Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais (Anpocs), v.14, nº 40, pp. 111-141. Junho. 1999.
BRASIL, Ministério da Educação. CONAE 2010. Construindo o Sistema Nacional Articulado de Educação: o Plano Nacional de Educação, Diretrizes e Estratégias de Ação. 1ª Ed. Brasília, 2010. 121 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/conae/documento_referencia.pdf> Acesso em: 8 maio 2010.
_______, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Saeb/Censo Escolar. Resultado e Metas. IDEB/INEP, 2013. Disponível em: Acesso em: 5 jun. 2013.
CASTANHO, Sérgio. Globalização, Redefinição do Estado Nacional e Seus Impactos. In: LOMBARDI, José Claudinei (Org.). Globalização, pós-modernidade e educação: história, filosofia e temas transversais. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR; Caçador, SC: UnC, 2003. pp. 13-37.
COSTA, A. S. A. inédito. Pirapora. 30 set./2010. Fita cassete de (60 min.). Entrevista concedida a José Normando.
FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, Campinas, Centro de Estudos Educação e Sociedade (Cedes), vol.28, n. 100 ”“ Especial, pp. 965-987, out., 2007.
HOFLING, Eloisa de Mattos. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes, Campinas, Centro de Estudos Educação e Sociedade (Cedes), ano XXI, nº 55, pp. 30-41, Nov., 2001.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA. Censo da educação básica 2012 resumo técnico. Brasília: INEP, 2013. 42 p. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2013.
JORGE, M. J. B. inédito. Januária. 8 ago./2010. Fita cassete de (60 min.). Entrevista concedida a Railma Aparecida Cardoso Marinho.
OLIVEIRA, Dalila; DUARTE, Adriana. Política educacional como política social: uma nova regulação da pobreza. Perspectiva, Florianópolis, Centro de Ciências da Educação-UFSC, v. 23, n. 02, pp. 279-301, jul./dez., 2005.
OLIVEIRA, J. R.. inédito. Bocaiúva. 30 set./2010. Fita cassete de (30 min.). Entrevista concedida a Márcio Antônio Silva e Antonio Maurílio Alencar Feitosa.
SAVIANI, Dermeval. PDE Plano de Desenvolvimento da Educação Análise crítica da política do MEC. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
_______, Dermeval. O Plano de desenvolvimento da educação: análise do projeto do MEC. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, pp. 1231-1255, out. 2007. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 13 set. 2011.
SILVA JÚNIOR. João dos Reis. Trabalho do professor na escola pública ”“ breves considerações. In: MONFREDINI, I. (Org). Políticas educacionais, trabalho e profissão docente. São Paulo: Xamã, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).