Educational public policies: an analysis of the PAR in northern Minas Gerais

Authors

  • Ediléia Alves Mendes Souza Universidade Estadual de Montes Claros
  • Dayse Magna Santos Moura Departamento de Estágios e Práticas Escolares da Unimontes
  • Railma Aparecida Cardoso Marinho Correio Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais da Unimontes

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4574

Keywords:

Public policies;, Quality of education;, Educational management

Abstract

These are partial results of network research investigating the “Management of Educational Policies in Brazil and its mechanisms of centralization and decentralization: Challenges of the Coordinated Action Plan (PAR)”. This study is aimed at understanding how PAR helps enrich educational indices. Using a qualitative approach, interviews were conducted with specialists and education secretaries of four municipalities in northern Minas Gerais, and visits were made to monitor their actions. Research results show improvement in the structure and operation of schools, although the quality of education has not improved. MEC’s delay in examining proposals and releasing resources obstructs the accomplishment of actions in these municipalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ediléia Alves Mendes Souza, Universidade Estadual de Montes Claros

Mestre em educação pela Universidade de Brasília (UnB) e professora do Departamento de Métodos e Técnicas
Educacionais da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes.)

Dayse Magna Santos Moura, Departamento de Estágios e Práticas Escolares da Unimontes

Mestre em educação pela Universidade de Brasília (UnB) e professora do Departamento de Estágios e Práticas Escolares da Unimontes. 

 

Railma Aparecida Cardoso Marinho Correio, Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais da Unimontes

Mestre em educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC/Campinas) e professora do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais da Unimontes.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 3ª Ed. São Paulo: Cortez, 2005.

ARRETCHE, Marta T. S. Políticas sociais no Brasil: descentralização em um Estado federativo. RBCS-Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais (Anpocs), v.14, nº 40, pp. 111-141. Junho. 1999.

BRASIL, Ministério da Educação. CONAE 2010. Construindo o Sistema Nacional Articulado de Educação: o Plano Nacional de Educação, Diretrizes e Estratégias de Ação. 1ª Ed. Brasília, 2010. 121 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/conae/documento_referencia.pdf> Acesso em: 8 maio 2010.

_______, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Saeb/Censo Escolar. Resultado e Metas. IDEB/INEP, 2013. Disponível em: Acesso em: 5 jun. 2013.

CASTANHO, Sérgio. Globalização, Redefinição do Estado Nacional e Seus Impactos. In: LOMBARDI, José Claudinei (Org.). Globalização, pós-modernidade e educação: história, filosofia e temas transversais. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR; Caçador, SC: UnC, 2003. pp. 13-37.

COSTA, A. S. A. inédito. Pirapora. 30 set./2010. Fita cassete de (60 min.). Entrevista concedida a José Normando.

FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, Campinas, Centro de Estudos Educação e Sociedade (Cedes), vol.28, n. 100 ”“ Especial, pp. 965-987, out., 2007.

HOFLING, Eloisa de Mattos. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes, Campinas, Centro de Estudos Educação e Sociedade (Cedes), ano XXI, nº 55, pp. 30-41, Nov., 2001.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA. Censo da educação básica 2012 resumo técnico. Brasília: INEP, 2013. 42 p. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2013.

JORGE, M. J. B. inédito. Januária. 8 ago./2010. Fita cassete de (60 min.). Entrevista concedida a Railma Aparecida Cardoso Marinho.

OLIVEIRA, Dalila; DUARTE, Adriana. Política educacional como política social: uma nova regulação da pobreza. Perspectiva, Florianópolis, Centro de Ciências da Educação-UFSC, v. 23, n. 02, pp. 279-301, jul./dez., 2005.

OLIVEIRA, J. R.. inédito. Bocaiúva. 30 set./2010. Fita cassete de (30 min.). Entrevista concedida a Márcio Antônio Silva e Antonio Maurílio Alencar Feitosa.

SAVIANI, Dermeval. PDE Plano de Desenvolvimento da Educação Análise crítica da política do MEC. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

_______, Dermeval. O Plano de desenvolvimento da educação: análise do projeto do MEC. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, pp. 1231-1255, out. 2007. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 13 set. 2011.

SILVA JÚNIOR. João dos Reis. Trabalho do professor na escola pública ”“ breves considerações. In: MONFREDINI, I. (Org). Políticas educacionais, trabalho e profissão docente. São Paulo: Xamã, 2008.

Published

2015-10-31

How to Cite

Souza, E. A. M., Moura, D. M. S., & Correio, R. A. C. M. (2015). Educational public policies: an analysis of the PAR in northern Minas Gerais. Linhas Críticas, 21(45), 425–443. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4574

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.