Latin-American thinking on science and policy (PLACTS) and its proposals for scientific education

Authors

  • Décio Auler Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Demétrio Delizoicov Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4525

Keywords:

Freire;, Thematic investigation;, Viable unprecedented;, PLACTS;, Research Agenda

Abstract

Two genuine praxes arose in the Latin American context in the 1960s: the educational thinking of Paulo Freire and that known as Latin American Thinking in Science, Technology and Society (PLACTS). Through their correlation, in the realm of an expanded understanding of the non-neutrality of science and technology, an attempt was made to respond to the question: how can historically ignored social demands be included in the production of scientific and technological knowledge? This synthesis highlights the potential of the Freirian thematic investigation that was reinvented to give voice to new social actors, facing the challenge of detecting local manifestations of contradictions and identifying new demands for the research agenda in science and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Décio Auler, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor em educação ”“ ensino de ciências naturais, pela Universidade Federal de Santa Catarina e professor associado II da Universidade Federal de Santa Maria. 

Demétrio Delizoicov, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor em educação pela Universidade de São Paulo e professor associado IV da Universidade Federal de Santa Catarina. 

References

AULER, Décio. Interações entre ciência-tecnologia-sociedade no contexto da formação de professores de ciências. 2002. Tese (Doutorado em Educação), Centro de Educaçao, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis ”“ SC, 2002.

AULER, Décio; et al. Transporte Particular X Coletivo: intervenção curricular pautada por interações entre ciência-tecnologia-sociedade. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona ”“ ESP, Número Extra, pp. 1-5. 2005.

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 5, n; 2, pp. 337-355, 2006a.

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Educação CTS: Articulação entre Pressupostos do Educador Paulo Freire e Referenciais Ligados ao Movimento CTS. In: Seminário Ibérico CTS em la Enseñanza de las Ciencias. Anais... Málaga: Universidad de Málaga, 2006b.

AULER, Décio. Enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, Campinas ”“ SP, v. 1, n. Especial, p. 01-20, 2007.

AULER, Décio. Novos caminhos para a educação CTS: ampliando a participação. In: SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; AULER, Décio (Orgs.). CTS e Educação Científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. Brasília ”“ DF: Universidade de Brasília, 2011, pp. 73-98.

BRAVERMAN, Harry. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX. Rio de Janeiro - RJ: LTC, 1987. 379p.

DAGNINO, Renato Peixoto. Neutralidade da ciência e determinismo tecnológico: um debate sobre a tecnociência. Campinas ”“ SP: Unicamp, 2008a

DAGNINO, Renato Peixoto. As Trajetórias dos Estudos sobre Ciência, Tecnologia e Sociedade e da Política Científica e Tecnológica na Ibero-América. Alexandria, Florianópolis ”“ SC, v. 1, n. 2, pp. 3-36, 2008b.

DAGNINO, Renato. Uma estória sobre Ciência e Tecnologia, ou Começando pela extensão universitária... In: DAGNINO, Renato. (Org.). Estudos sociais da ciência e tecnologia e política de ciência e tecnologia: abordagens alternativas para uma nova América Latina. Campina Grande ”“ PB: EDUEPB, pp. 281-311, 2010.

DELIZOICOV, Demétrio. Uma experiência em ensino de ciências na Guiné Bissau - Depoimento. Revista de Ensino de Física, v. 2, n. 4, pp. 57-72, 1980.

DELIZOICOV, Demétrio. O ensino de física e a concepção freiriana da educação. Revista de Ensino de Física, v. 5, n. 2, pp. 85-98, dez. 1983.

DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, tensões e transições. 1991. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo ”“ SP, 1991.

DELIZOICOV, Demétrio. La Educación en Ciencias y la Perspectiva de Paulo Freire. Alexandria, Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.1, n.2, pp.37-62, 2008.

DELIZOICOV, Demétrio; AULER, Décio. Ciência, Tecnologia e Formação Social do Espaço: questões sobre a não-neutralidade. Alexandria, Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis ”“ SC, v. 4, n. 2, pp. 247-73, 2011.

DELIZOICOV, Nadir Castilho; STUANI, Geovana Mulinari; DELIZOICOV, Demétrio. Reorientação Curricular na Concepção Freireana de Educação: análises em dissertações. Revista e-Curriculum, São Paulo ”“ SP, v. 03, n. 11, pp. 684-712, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação na cidade. São Paulo ”“ SP: Cortez, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 Ed. Rio de Janeiro ”“ RJ: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 13ª ed. São Paulo ”“ SP. Paz e Terra, 2006.

HERRERA, Amílcar Oscar. Ciencia y política en América Latina. 8 ed. México: siglo XXI editores, 1971.

HERRERA, Amílcar Oscar. Los determinantes sociales de la política científica en América latina. Política científica explícita y política científica implícita. Revista de Ciências Sociais, v. 13, n. 49, pp. 98-112, 1973.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. 5ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1995.

LACEY, Hugh. Valores e atividade científica 1. São Paulo: Editora 34, 2008.

LACEY, Hugh. Valores e atividade científica 2. São Paulo: Editora 34, 2010.

MENEZEZ, Luiz Carlos de. Paulo Freire e os físicos. In: GADOTTI, Moacir (Org.) Paulo Freire uma biobibliografia. São Paulo: Ed. Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília, DF: UNESCO. 1996.

MONTEIRO, Renata da Silva. Entre monoculturas e ecologias: as percepções do público dos museus de ciência e técnica sobre as relações ciência, tecnologia, sociedade e ambiente (CTSA) 2011. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro ”“ RJ, 2011.

MUENCHEN, Cristiane, DELIZOICOV Delizoicov. A Construção de um Processo Didático-Pedagógico Dialógico: aspectos epistemológicos. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte ”“ MG, v. 14, n. 3, pp. 1-20, 2012.

PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho; DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Projeto ensino de ciências a partir de problemas da comunidade. In: Seminário Ciência Integrada e/ou Integração entre as Ciências: teoria e prática, Rio de Janeiro ”“ RJ. Atas..., Rio de Janeiro ”“ RJ, 1988.

PONTUSCHKA, Nídia (Org.) Ousadia no diálogo ”“ Interdisciplinaridade na escola pública. São Paulo ”“ SP: Edições Loyola, 1993.

ROSA Suiane Ewerling da. Não neutralidade da Ciência-Tecnologia: problematizando silenciamentos em práticas educativas relacionadas a CTS. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria ”“ RS, 2014.

ROSO, Caetano Castro; DALMOLIN, Antônio Marcos Teixeira; AULER, Décio. Extensão ofertista ou diálogo com a comunidade: o que tem pautado a extensão universitária?. In: XI Congreso IberoAmericano de Extensión Universitaria, 2011, Santa Fé. Anais..., Santa Fé, Argentina: Universidad Nacional del Litoral, 2011. pp. 01-12.

SÁBATO, Jorge A.; MACKENZIE, Michael. La producción de tecnología: autónoma o transnacional. Ciudad de México ”“ MEX: Editorial Nueva Imagen, 1982.

SANTOS, Milton. Sociedade e espaço: a formação social como teoria e como método. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo - SP: AGB, pp. 81-99, 1977.

SANTOS, Rosemar Ayres. Não neutralidade na perspectiva educacional ciência-tecnologia-sociedade. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria ”“ RS, 2012.

SAUL, Ana Maria; SILVA, Antônio Fernando Gouvêa da. O pensamento de Paulo Freire em sistemas públicos de ensino: pesquisando políticas de currículo em um mesmo território, sob diferentes olhares. Revista Teias, Rio de Janeiro ”“ RJ, v. 13, n. 27, pp. 9-26, 2012.

SEILER, Achim. Biotecnologia e Terceiro Mundo: interesses econômicos, opções técnicas e impacto socioeconômico. In: ARAÚJO, Hermetes Reis de. Tecnociência e cultura: ensaios sobre o tempo presente. São Paulo: Estação Liberdade, 1998

STRIEDER, Roseline Beatriz. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas. 2012. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências), Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências e Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo ”“ SP, 2012.

TORRES, Carlos Alberto; O’CADIZ, Maria del Pilar; WONG, Pia Lindquist. Educação e democracia: a práxis de Paulo Freire em São Paulo. São Paulo ”“ SP: Cortez, 2002.

VARSAVSKY, Oscar. Ciencia, política y cientificismo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1969.

VARSAVSKY, Oscar. Por uma política científica nacional. Rio de Janeiro ”“ RJ: Paz e Terra, 1976.

Published

2015-10-31

How to Cite

Auler, D., & Delizoicov, D. (2015). Latin-American thinking on science and policy (PLACTS) and its proposals for scientific education. Linhas Críticas, 21(45), 275–296. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4525

Issue

Section

Dossiê:Estudos Ciência Tecnologia Sociedade (CTS) e Educação

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.