Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243712

Keywords:

Selection of school principals, Full-time education, Bureaucracy

Abstract

The study analyzed the selection mechanisms for principals in a city in the metropolitan region of Rio de Janeiro State through the requirements that underpin the choice of managers at an Integrated Center for Public Education (Ciep), in the period from 2013 to 2018. Being qualitative in nature, the research used legislation for data collection and the results showed that although policy tools determine the choice of managers by public consultation in the school community, political and party-related determination prevails as the main tool to select school principals, legitimized by discretionary acts of high-ranking bureaucrats.

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Author Biographies

Pamela Mota, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestra em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) (2014). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Professora de Língua Portuguesa na Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro. Integrante do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral e do grupo de pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento em Educação, ambos da Unirio. E-mail: pamelamota23@yahoo.com.br

Tereza Guimarães, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio) (2019). Doutoranda em Educação pela Unirio. Professora Supervisora Educacional na Rede Pública de São Gonçalo. Participante dos grupos de pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento em Educação; Núcelo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral, ambos da Unirio. E-mail: tecrisalgui@hotmail.com

Amanda Moreira Borde, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2022). Supervisora Educacional na Prefeitura Municipal de São Gonçalo. Orientadora Educacional na Prefeitura Municipal de Itaboraí. Pesquisadora do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral e do grupo de pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento em Educação. E-mail: amandaborde@yahoo.com.br

Patrícia Mota, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio) (2022). Professora na Universidade Castelo Branco. Integrante dos grupos de pesquisa: Estudos, Pesquisas e Extensão Fora da Sala de Aula e do Núcelo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral e do grupo Políticas, Gestão e Financiamento em Educação, ambos da Unirio. E-mail: patriciafmota@hotmail.com

Leonardo Cerqueira , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio) (2022). Professor e Coordenador do curso de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade Fernanda Bicchieri. Pesquisador do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral e do grupo de pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento em Educação, ambos da Unirio. Consultor Ad Hoc do Ministério da Educação. E-mail: leonardo_lmc@hotmail.com

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Published

2022-09-02

How to Cite

Mota, P., Guimarães, T., Moreira Borde, A., Mota, P., & Cerqueira , L. (2022). Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy. Linhas Críticas, 28, e43712. https://doi.org/10.26512/lc28202243712

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