Reduction of the workload of Arts, Philosophy and Sociology: Paraná, 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243033

Keywords:

New High School, Arts, Philosophy and Sociology, Reduction of workload

Abstract

This paper results from empirical research with 31 teachers of Arts, Philosophy and Sociology from the State of Paraná, Brazil. The objective was to analyze the impacts of reducing the workload of these disciplines, in relation to student learning, to just one lesson. The research is qualitative, and the data were analyzed through the Discursive Textual Analysis. A possible increase in differences in the educational process in relation to the less favored social classes is highlighted; in addition, there is great lag in student learning in view of the situation of reducing the workload of these disciplines, which contribute to the intellectual and citizenship education of future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Antonio Gabriel, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Jacarezinho, PR, Brazil

PhD in Education, Universidade Estadual de Ponta Grossa (2019). Teacher of Philosophy in the State of Paraná and collaborating professor at the Universidade Estadual do Norte do Paraná – Jacarezinho campus. E-mail: fabioantoniogabriel@gmail.com

Ana Lúcia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, Brazil

PhD in Science Teaching and Mathematical Education, Universidade Estadual de Londrina (2011). Professor at the Department of Mathematics and Statistics at the Universidade Estadual de Ponta Grossa. E-mail: anabaccon@uepg.br

Ana Cássia Gabriel, Paraná State Secretary of Education, Joaquim Távora, PR, Brazil

Bachelor of Laws, Faculdades Integradas de Ourinhos (2014). Virtual teacher at UNEAC Courses and at the Paraná State Secretary of Education. E-mail: anacgabriel.ag@gmail.com

References

Adrião, T., & Peroni, V. (2018). A formação das novas gerações como campo para os negócios. Em M. A. Aguiar, & L. F. Dourado (Orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014: 2024: avaliação e perspectivas (pp. 49-54). ANPAE.

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução às teorias e aos métodos. Porto.

Brasil. (1971). Lei Nº 5.692, de 11 de agosto de 1971 (Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências). Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (1996). Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (1998). Resolução No 3 de 26 de junho de 1998 (Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio). Câmara de Educação Básica, Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13204-resolucao-ceb-1998

Brasil. (2016). Medida Provisória No 746, de 22 de setembro de 2016 (Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 11.494 de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e dá outras providências). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/mpv/mpv746.htm

Brasil. (2017). Lei n.°13.415 de 16 de fevereiro de 2017 (Altera as Leis Nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral). Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Governo Federal. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase

Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto Editora.

Esteban, M. P. S. (2010). Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. AMGH.

Jolandek, E. G., Pereira, A. L., & Mendes, L. O. R. (2021). Desafios e impactos da implementação da Base Nacional Comum Curricular: o que dizem professores de matemática. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, 7(21), 496-510.

Koepsel, E. C. N., Garcia, S. R. de O., & Czernisz, E. C. da S. (2020). A tríade da reforma do ensino médio brasileiro: Lei n.º 13.415/2017; BNCC e DCNEM. Educação em Revista, 36, e222442. https://doi.org/10.1590/0102-4698222442

Laval, C. (2004). A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Planta.

Limaverde, P. (2015). Base Nacional Comum: desconstrução de discursos hegemônicos sobre o currículo. Terceiro Incluído, 5(1), 78-97. https://doi.org/10.5216/teri.v5i1.36348

Lotta, G. S., Bauer, M., Jobim, R., & Merchán, C. R. (2021). Efeito de mudanças no contexto de implementação de uma política multinível: análise do caso da Reforma do Ensino Médio no Brasil. Revista de Administração Pública, 55(2), 395-413. https://doi.org/10.1590/0034-761220190159

Moraes, R. & Galiazzi, M. do C. (2011). Análise textual discursiva. Editora da Unijuí.

Silva, R. L. (2020). Determinações histórico-legais e concepções de ensino comum nacional (2015-2018). [Tese de doutorado, Universidade Estadual de Ponta Grossa]. Repositório da UEPG. https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3255

Published

2022-08-08

How to Cite

Gabriel, F. A., Pereira, A. L., & Gabriel, A. C. (2022). Reduction of the workload of Arts, Philosophy and Sociology: Paraná, 2021. Linhas Críticas, 28, e43033. https://doi.org/10.26512/lc28202243033

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.