Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202242949

Keywords:

Psychoanalysis and Education, Subject of the unconscious, Transference, Symbolic transmission, Identification

Abstract

The article problematizes the political emancipation of children. Having been conceived under the essentialist inspiration of psychology, it focused the school on The Child. The article is inserted in Psychoanalysis and Education and has as concepts: subject of the unconscious; transference; (dis)identification; and work via di porre. It is argued that the emancipation of students does not occur without transferential identification with teachers, positioning them in the place of the ego-ideal. It is concluded that thankful to this, students acquire symbolic traits that enrich their ego-Ideal, just as, grateful to the disidentification with the master, students subjectivize school knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Douglas Emiliano Batista, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brazil

Doctor in Education, University of São Paulo (USP) (2013). Professor at USP. Member of the Research Group of the Laboratory of Psychoanalytic and Educational Studies and Research on Childhood (LEPSI). E-mail: douglasemiliano@usp.br

References

Arendt, H. (2005). Entre o passado e o futuro. Perspectiva.

Batista, D. E. (2012). O declínio da transmissão na educação: notas psicanalíticas. Annablume.

Batista, D. E. (2022). Vicissitudes da transmissão na escola: reflexões em psicanálise e educação. Educação em Foco, 27(1), e27015. https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/36126

Blais, M. C., Gauchet, M., & Ottavi, D. (2014). Transmettre, apprendre. Pluriel.

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Corso, M., & Corso, D. L. (1997). Game over. Em A. Jerusalinsky. Adolescência entre o passado e o futuro (pp. 81-95). Artes e Ofícios.

Dufour, D. R. (2005). A arte de reduzir as cabeças: sobre a nova servidão na sociedade ultraliberal. Companhia de Freud.

Freud, S. (2010). Conferência 34. Esclarecimentos, explicações, orientações (1933). Em S. Freud. Obras completas (pp. 294-321). Companhia das Letras.

Freud, S. (2016). Psicoterapia (1905). Em S. Freud. Obras completas (pp. 331-347). Companhia das Letras.

Gallo, S., & Limongelli, R. M. (2021). “Infância maior”: linha de fuga ao governo democrático da infância. Educação e Pesquisa, 46, e236978. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046236978

Giuliano, F. (2020). Psicoanálisis y educación: acerca de lo imposible versus la razón evaluadora. Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 10(1), 123-144. http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/3028

Lajonquière, L. (1993). De Piaget a Freud: para repensar as aprendizagens: a (psico)pedagogia entre o conhecimento e o saber. Vozes.

Lajonquière, L. (1999). Infância e ilusão (psico)pedagógica: escritos de psicanálise e educação. Vozes.

Magritte, R. (1929). La trahison des images [Óleo sobre tela, 60 cm x 81 cm]. Lacma, Los Angeles Country Museum of Art. https://collections.lacma.org/node/239578

Mannoni, M. (1977). Educação impossível. Francisco Alves Editora.

Millot, C. (1992). Freud Antipedagogo. Zahar.

Voltolini, R. (2021). Infância com problemas. Editorial. Estilos da Clinica: revista sobre a infância com problemas, 26(3), 418-420. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i3p418-420

Published

2022-07-20

How to Cite

Batista, D. E. (2022). Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?. Linhas Críticas, 28, e42949. https://doi.org/10.26512/lc28202242949

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.