Pibid and learning about the teaching profession in the relationship between university and school

Authors

  • Elí Henn Fabris Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos
  • Sandra de Oliveira Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4156

Keywords:

Initiation to teaching, Initial teacher training, Contemporary teacher training

Abstract

This paper introduces partial results of a research project funded by CNPq. We were interested in initial education processes in contemporary teaching production, and our investigative locus was the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), where we sought to answer ‘what do these institutional actors learn about teaching?’, and ‘ on which governmental logics is this learning based?’ As methodology we used the analysis of questionnaires and blogs, guided by reference to the studies of Foucault and studies on teaching. Preliminary results point to three groups of enunciations that are synthetically presented through the following expressions: Mobilization (1) Innovation (2), Partnership and collective work (3).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elí Henn Fabris, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Doutora em Educação, professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), e coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão (GEPI).

Sandra de Oliveira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Mestre em Educação e doutoranda do Programa de Pós- graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos ”“ Unisinos.

References

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault - um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução de Ingrid Muller Xavier; revisão técnica de Alfredo Veiga-Neto e Walter Omar Kohan. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Infância e maquinarias. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: tempos de silêncios e possibilidades de produção. Revista Interface Comunicação, Saúde, Educação, v.7, n.13, agosto, 2003, p.149-58. Fonte: http://www.interface.org.br/revista13/debates1.pdf/10p

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. São Paulo: Cadernos Pedagogia Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. In: Resumo dos Cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1997.

FOUCAULT, Michel. Diálogo sobre o poder. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos IV: Estratégia, Poder-Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003. p. 355-386.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 21ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982/1983). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso no Collège de France: excertos/ Michel Foucault (1979-1980). Trad. Nildo Avelino. São Paulo: Centro de Cultura Social. Rio de Janeiro: Achiamé, 2010a.

FONTENELLE, Isleide. Para uma crítica ao discurso da inovação: saber e controle no capitalismo do conhecimento. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, v. 52, n. 1, p. 100-108, jan-fev 2012.

FREEMAN, Christopher. The National System of Innovation in Historical Perspective. Journal of Economics, Cambridge, Oxford Journals, n. 19 (1), 1995, p. 5-24.

MENEZES, Eliana. A maquinaria escolar na produção de subjetividades para uma sociedade inclusiva. 2011. 189 páginas. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Unisinos.

NÓVOA, António (2011). O Regresso dos Professores. Livro Digital. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/68387246/O-regresso-dos-professores>.

REVEL, Judith. Nas origens do biopolítico: de Vigiar e Punir ao pensamento da atualidade. In: GONDRA, José; KOHAN, Walter (orgs). Foucault 80 anos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: CASTELO BRANCO, Guilherme; PORTOCARRERO, Vera (org). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000, p. 179-217.

CASTELO BRANCO, Guilherme. Coisas de governo... In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B. L. & VEIGA-NETO, Alfredo (org). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzchianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 13-34.

CASTELO BRANCO, Guilherme. Faces da diferença (entrevista). Ponto de Vista, Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina, n. 5, 2003, p. 207- 216, 2003. Acesso em novembro de 2011.Disponível em: .

CASTELO BRANCO, Guilherme; LOPES, Maura Corcini. Para pensar de outros modos a modernidade pedagógica. São Paulo: Vol. 12, n. 1, 2010. Revista digital ”“ ETD. Faculdade de Educação da UNICAMP. Disponível em <http://www.fae.unicamp.br/etd/>.

Published

2013-09-25

How to Cite

Fabris, E. H., & Oliveira, S. de. (2013). Pibid and learning about the teaching profession in the relationship between university and school. Linhas Críticas, 19(39), 429–448. https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4156

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.