Martha Nussbaum’s studies and contributions to education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202140890Keywords:
Book review, Education, Martha NussbaumAbstract
Book review:
Fávero, A. A., Tonieto, C., Consaltér, E., & Centenaro, J. B. (Orgs.). (2021). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação. CRV.
Downloads
References
Bechi, D., Trevisol, M. G., & Bilibio, R. A. (2021). A produção de conhecimento voltado para o mercado e a crise das humanidades: uma análise da Portaria MCTIC n. 1.122 a partir de Martha Nussbaum. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 257-274). CRV.
Cenci, A. V., Petry, C., & Casagranda, E. A. (2021). Emoções, vulnerabilidade e educação para um ethos democrático em Martha Nussbaum. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 159-171). CRV.
Centenaro, J. B., & Santos. A. P. (2021). O pensamento de Martha Nussbaum na pesquisa educacional brasileira: revisando teses e dissertações. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 237-255). CRV.
Copatti, C., Tramotina, C. C., & Sobrinho, S. C. (2021). Justiça, democracia e humanidades: reflexões para o ensino superior. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 205-219). CRV.
Fávero, A. A., Agostini, C., Uangna, E. M. L., & Rigoni, L. M. (2021f). Educação das emoções e formação humana: a imaginação narrativa na perspectiva de Nussbaum. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 173-188). CRV.
Fávero, A. A., Bukowski, C., & Centenaro, J. B. (2021c). Enfoque do desenvolvimento humano na construção de políticas educacionais com foco nas capacidades. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 61-78). CRV.
Fávero, A. A., Dalquiavon, G., Oliveira, J. C., & Faria, T. L. (2021g). A meritocracia que reforça a desigualdade: crítica às “medições” em Educação à luz da Teoria das Capacidades. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 275-289). CRV.
Fávero, A. A., Kapczynski, A. L., & Marques, M. (2021d). Direitos fundamentais e a justiça: a dimensão ética e política da teoria das capacidades. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 93-109). CRV.
Fávero, A. A., Silva, D. M., & Silva, A. S. (2021h). A filosofia e a pedagogia socrática como princípio educativo para o fortalecimento de capacidades humanas. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 307-323). CRV.
Fávero, A. A., Stefanello, F., & Rosa, F. N. da. (2021e). Interculturalidade e cidadania universal: o papel imprescindível das humanidades na perspectiva de Nussbaum. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 143-158). CRV.
Fávero, A. A., Tonieto, C., Consaltér, E., & Centenaro, J. B. (2021b). Políticas públicas e a efetivação das capacidades humanas: o papel central da educação. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 29-45). CRV.
Fávero, A. A., Tonieto, C., Consaltér, E., & Centenaro, J. B. (Orgs.). (2021a). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação. CRV.
Leite, A. C. C., Simon, C., & Guerra, S. Z. (2021). Mulheres e educação: contribuições de Martha Nussbaum e as práticas escolares no Brasil. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 189-204). CRV.
López, A. S., & Roman, M. F. (2021). El revés de la cultura: el desvelo de las capacidades humanas y género. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Org.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 47-59). CRV.
Pagliarin, L. L. P., Marcelino, P. C., & Kohls, R. C. (2021). Docência na educação superior e as capacidades humanas em Nussbaum: para além da profissionalização e do pragmatismo economicista. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 221-235). CRV.
Pinheiro, A. P., & Sartori, J. (2021). A educação democrática em Nussbaum e a educação libertadora em Freire: relações e aproximações. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação. (pp. 111-125). CRV.
Rocha, J., & Madaloz, M. A. M. (2021). Algumas indicações de convergências e divergências nos conceitos de formação humana entre as tradições da paideia, da bildung e os desafios da atualidade em Martha Nussbaum. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 291-306). CRV.
Silveira, C. L. A. dos., Estormovski, R. C., & Zardo, S. M. (2021). A função política da palavra para a formação do sujeito no mundo na visão de Nussbaum e Freire. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 127-142). CRV.
Zambam, N. J., & Martinelli, L. S. (2021). A abordagem das capacitações (capabilities) e a educação para a liberdade. Em A. A. Fávero, C. Tonieto, E. Consaltér, & J. B. Centenaro (Orgs.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação (pp. 79-91). CRV.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lidiane Limana Puiati Pagliarin, Antônio Pereira dos Santos, Julia Costa Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).