Teacher performance evaluation in Brazil: revealing concepts and trends

Authors

  • Danielle Xabregas Pamplona Nogueira Universidade de Brasília - UnB
  • Girlene Ribeiro de Jesus Universidade de Brasília - UnB
  • Shirleide Pereira da Silva Cruz Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4079

Keywords:

Systems evaluation, Accountability, Teachers’ performance evaluation

Abstract

The aim of this article is to show the main conceptions and trends of teaching performance evaluation systems in state-level basic education school networks in Brazil. The discussion considers the relationship between evaluation, accountability and professional development. The analysis of the survey in the 27 websites of the state departments of education revealed that, in the Brazilian states, the prevailing trend in policies of teacher evaluation takes the perspective of accountability, in most cases, using the results of students’ performance evaluations, quite a deviation from the assumptions that guide the process of teacher professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Shirleide Pereira da Silva Cruz, Universidade de Brasília - UnB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e professora adjunta na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Email: shirleidecruz@unb.br

References

ACRE. Decreto nº 5.592/2010, de 16 de agosto de 2010. Institui o Prêmio Anual de Valorização e Desenvolvimento Profissional ”“ PAVDP. Disponível em: . Acesso: 11 jul. 2012.

AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.

ALVES, Ana Carolina Timo. As reformas em minas gerais: choque de gestão, avaliação de desempenho e alterações no trabalho docente. Trabalho apresentado em: VI Seminário da Redestrado ”“ Regulação educacional e trabalho docente, novembro de 2006, UERJ: Rio de Janeiro.

AMAZONAS. Seplan. Plano Plurianual. PPA 2012 ”“ 2015. Disponível em: . Acesso em: 11 jul. 2012.

BROOKE, Nigel. O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, mai/ago, 2006. p. 377-401.

DEE, Thomas S. A primeira onda de responsabilização. In: BROOKE, Nigel. Marcos históricos na reforma da educação. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 157 ”“ 162.

FERNANDES, Domingo. Avaliação do desempenho docente: desafios, problemas e oportunidades. Portugal: Texto Editores. Disponível em: . Acesso em: 19 ago. 2010.

FERREIRA, Maria Aparecida dos Santos; OLIVEIRA, Edmilson Jovino de. Financiamento da educação básica e valorização docente: um estudo do PCCR da rede pública estadual do RN. In: Anais do 25º Simpósio Brasileiro e 2º Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação. São Paulo: Anpae, 2011.

GOIÁS, Programa de Estímulo à Regência ”“ Reconhecer, 2011.

JESUS, Saul Neves de. A avaliação dos professores como processo de desenvolvimento pessoal e profissional. In: MELO, Marcos Muniz (Org). Avaliação na educação. Pinhais: Editora Melo, 2007.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. SÌSIFO/Revista de Ciências da Educação. Lisboa, n. 8, jan/abr, 2009. p. 7-22.

NEUBAUER, Rose; SILVEIRA, Ghisleine Trigo. Gestão dos sistemas escolares ”“ quais caminhos perseguir? In: SCHWARTZMAN, Simon; COX, Cristián (Orgs). Políticas educacionais e coesão social: uma agenda latino-americana. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: IFHC, 2009.

PARANÁ. Lei Complementar nº 103, de 15 de março de 2004. Institui e dispõe sobre o Plano de Carreira do Professor da Rede Estadual de Educação Básica do Paraná e adota outras providências. Disponível em: <http://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=7470&codItemAto=63745>. Acesso em: 11 jul. 2012.

RIO GRANDE DO NORTE. Lei Complementar nº 322/06, de 05 de dezembro de 2006. Altera a lei complementar nº 142, de 21 de dezembro de 1998, e dá outras providências. Disponível em: <http://tj-rn.jusbrasil.com.br/legislacao/756837/lei-complementar-322-06-timbo-0>. Acesso em: 11 jul. 2012.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto Nº 34.823, de 02 de agosto de 1993. Aprova novo Regulamento de Promoções do Magistério Público Estadual. Disponível em: <http://www.al.rs.gov.br/legis/M010/M0100099.ASP?Hid_Tipo=TEXTO&Hid_TodasNormas=14250&hTexto=&Hid_IDNorma=14250>. Acesso em: 11 jul. 2012.

RORAIMA. Regulamento do Prêmio Professor Excelência. Disponível em: <http://www.educacao.rr.gov.br/download/regulamento_premio_professor_excelencia.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2012.

SOUSA, Sandra Zákia Lian. Avaliação e gestão da educação básica no Brasil: da competição aos incentivos. In: DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e Gestão da Educação no Brasil: novos marcos regulatórios? São Paulo: Xamã, 2009. (p. 31 ”“ 45).

TOCANTINS. Edital 01/2011. Institui o Prêmio de Valorização da Educação Pública do Tocantins. Disponível em: <http://www.novitrine.com.br/administracao/files/files/EDITAL%20PROFISSIONAIS%20DA%20EDUCA%C3%87%C3%83O.pdf>Acesso em: 11 jul. 2012.

VALVERDE, Gilberto A. Padrões e avaliação. In: SCHWARTZMAN, Simon; COX, Cristián (orgs). Políticas educacionais e coesão social: uma agenda latino-americana. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: IFHC, 2009.

Published

2013-05-02

How to Cite

Nogueira, D. X. P., Jesus, G. R. de, & Cruz, S. P. da S. (2013). Teacher performance evaluation in Brazil: revealing concepts and trends. Linhas Críticas, 19(38), 13–32. https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4079

Issue

Section

Dossiê: Avaliação em educação

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.