552Professor, I want to be oppressed!”: limit-situations and limit-acts in e professorial habitus

Authors

  • Carlos Alberto Lopes de Sousa Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4010

Keywords:

Professorial habitus, Bourdieu, Paulo Freire, Untested feasibility, Utopia

Abstract

The goal of this article is to present and discuss an event occurred in a higher education environment, when a student, having studied Pedagogy of the Oppressed (Paulo Freire), explicitly demands to be oppressed by the professor. The episode, recorded in field notes, is analyzed from the perspective of the concepts of limit-situations and untested feasibility, both by Paulo Freire (1992), and Bourdieu’s (1983) concept of habitus. The concept of habitus is employed in the text in a heuristic perspective, being expanded and qualified as professorial habitus, as defined in Silva (2003). The text concludes that Freire’s thought should be adopted as a utopia sustained by the professorial habitus, expressing the negation of the fugacious or of fleeting dissatisfaction and associated with a collective movement for overcoming the state of things and dehumanized conditions of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Lopes de Sousa, Universidade de Brasília - UnB

Carlos Alberto Lopes de Sousa é doutor em Sociologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professor de Sociologia da Educação no Departamento Teoria e Fundamentos da Universidade de Brasília na Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação, tendo como interesse as seguintes temáticas: habitus, diferença e cultura no ensinar e aprender, classes populares e médias e educação a distância, socialização pela internet, ongs e educação.

References

BELLANOVA, Bartolomeu. Educação e utopia em Paulo Freire: o verdadeiro realismo do devir humano. In: GADOTTI, Moacir. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo :Editora Cortez, 1996. p. 603-606.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia.Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

_______. A miséria do mundo. 6. ed. Petrópolis, RJ : Vozes, 2007.

CHARLOT, Bernard. A escola e o trabalho dos alunos. Revista de Ciências da Educação, n. 10, set./dez. 2009. p. 89-95.

CUNHA, Luiz Antônio, GOÉS, Moacir de. O golpe na educação. 7.ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1991.

CUNHA FILHO, José Leão da. A palavra geradora: uma aproximação entre Freire e Piaget. Brasília: Editora Universa, 2003.

CURY, Carlos Alberto Jamil. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 4.ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.

DEMO, Pedro. Sociologia da educação: sociedade e suas oportunidades. Brasília: Plano Editora, 2004.

EMERENCIANO, M. do Socorro Jordão; LOPES DE SOUSA, Carlos Alberto; FREITAS, Lêda Gonçalves de. Ser presença como educador, professor e tutor. Colabora, Curitiba, ago. 2001. Disponível em:<http://gemini.ricesu.com.br/colabora/n1/index1.htm>. Acesso em: 20 jan. 2012. (Revista Digital da CVA ”“ RICESU)

FORNEL, Michel de. Habitus e etnométodos. In. ENCREVÉ, Pierre; LAGRAVE, Rose-Marie (Coord). Trabalhar com Bourdieu. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005. p. 221-229.

FREITAS, Ana Lúcia Sousa de. Pedagogia do inédito viável. Contribuições de Paulo Freire para fortalecer o potencial emancipatório das relações ensinar-aprender-pesquisar. V Colóquio Internacional Paulo Freire ”“ Recife, 19 a 22set. 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1987.

_______.Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

_______. Seminário de Metodologia. Instituto Cajamar. Departamento de Formação. 04 de abr. de 1988. Debate com Paulo Freire. Documento em meio impresso.

FREIRE, Nita. Inédito-viável. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte : Autêntica Editora, 2009. p. 231-234. Verbete.

FREITAS, Lêda Gonçalves de; CUNHA FILHO, José Leão; LOPES DE SOUSA, Carlos Alberto; MARIZ, Ricardo Spindola. Reconstrução das práticas docentes: uma estratégia de para a formação de professores a partir da prática. In: FREITAS, Lêda Gonçalves de; MARIZ, Ricardo Spindola; CUNHA FILHO, José Leão (Orgs.). Educação superior: princípios, finalidades e formação continuada de professores. Brasília: Editora Universa, 2010, p. 149-165.

GADOTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Editora Scipione, 1989.

GÓES, Moacir de. De pé no chão também se aprender a ler, 1961-1964: uma escola democrática. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1991.

GOMES, Cândido Alberto. A educação em perspectiva sociológica. 3.ed. São Paulo: EPU, 1994.

LINHARES, Célia. Memórias como narrações compartilhadas. FREIRE, Ana Maria (Org). In: A Pedagogia da libertação em Paulo Freire. São Paulo : Editora UNESP, 2001.

PAIVA, Vanilda. Educação popular e educação de adultos. 5.ed. São Paulo: Loyola, 1987.

PERRENOUD, Philippe. A pedagogia na escola das diferenças: fragmentos de uma sociologia do fracasso. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SILVA, Marilda. Como se ensina e como se aprende a ser professor: A evidência dohabitus professoral e da natureza prática da didática. Bauru, SP: EDUSC, 2003.

_______. O habitus professoral: o objeto dos estudossobre o ato de ensinar na sala de aula. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 29, 152-163, maio/ jun/ jul/ ago. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/>. Acesso em: 11 jan. 2012.

TORRES, Carlos Alberto (Org). Teoria crítica e sociologia política da educação. São Paulo: Cortez Editora: Instituto Paulo Freire, 2003.

WACQUANT, L. Esclarecer o Habitus.New School for Social Research. Disponível em:<http://sociology.berkeley.edu/faculty/wacquant/wacquant_pdf/ESCLARECEROHABITUS.pdf>. Acesso em: 11 jan. 2012.

Published

2012-09-10

How to Cite

Sousa, C. A. L. de. (2012). 552Professor, I want to be oppressed!”: limit-situations and limit-acts in e professorial habitus. Linhas Críticas, 18(37), 551–568. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4010

Issue

Section

Dossiê: Educando com Paulo Freire

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 

You may also start an advanced similarity search for this article.