School, teaching and the learning processes in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202139015Keywords:
Organization of pedagogical action, Basic education, Remote teaching, Covid-19, Education PolicyAbstract
The article discusses possible inheritances of the relationship between pandemic and remote teaching for school pedagogical work, especially for the public schools. From a theoretical-bibliographic study of the structural conditions that composed the didactic-methodological decisions for the realization of what was named as pedagogical activities without presence, it is discussed the existence of a general trend related to simplification of teaching and learning processes and automation of the teacher's work. It is argued that part of the resistance to this educational project involves the collective formulation about positions on school, teaching, class and learning.
Downloads
References
Asimov, I. (1959). Profissão. Em Nove amanhãs: contos do futuro próximo. Publicação Europa-América.
Associação Nacional de Educação Básica e Híbrida (Anebhi). (2021). Quem somos. Anebhi. https://anebhi.org.br
Blackboard. (2021). Slogans. Blackboard. https://www.blackboard.com
Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2016). Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base
Brasil. (2020). Parecer CP/CNE 05/2020 (Reorganização do Calendário Escolar e possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192
Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (Cetic). (2019). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros - TIC Domicílios. http://data.cetic.br/cetic/explore
Conselho Nacional de Secretários de Educação (Consed). (2020). Ensino remoto. https://consed.info/ensinoremoto/
Cunha, L. F. F., Silva, A. de S., & Silva, A. P. (2020). O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo, 7(3), 27-37. http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924
Davis, M. (2020). A crise do coronavírus é um monstro alimentado pelo capitalismo. Em M. Davis et al. Coronavirus e a luta de classes. Terra sem Amos.
Enguita, M. F. (1991). A ambiguidade da docência: entre o profissionalismo e a proletarização. Revista Teoria & Educação, 4, 41-61.
Freitas, L. C. de. (2012). Os reformadores empresariais da Educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, 33, 379-404. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
Freitas, L. C. de. (2014). Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação e Sociedade, 35(129), 1.085-1.114. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014143817
Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente (Gestrado). (2020). Trabalho docente em tempos de pandemia: Relatório Técnico. Retratos da Escola, Brasília, 14(30), 701-717. http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1256
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2020). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD Contínua). IBGE.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2019). Censo da Educação Básica. Resumo Técnico (notas estatísticas). https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf
Kahoot. (2021). Slogans. Kahoot. https://kahoot.com
Khan Academy. (2021). Para todos os alunos, todas as salas de aula. Resultados reais. Khan Academy. https://pt.khanacademy.org
Kuenzer, A. Z. (2016). Trabalho e escola: a aprendizagem flexibilizada. Em XI Reunião Científica da Anped Sul. Curitiba, Paraná, Brasil. http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/Eixo-21-Educa%C3%A7ao-e-Trabalho.pdf
Magalhães, C., Lazaretti, L. M., & Pasqualini, J. C. (2021). Distanciamento das conquistas históricas da educação infantil: reflexões sobre a atividade pedagógica em tempos de confinamento. Revista Humanidades & Inovação, 8(34), 107-116. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4325
Moraes, R. de A. (2012). Banco Mundial, formação de professores e informática na educação. Linhas Críticas, 7(12), 99–112. https://doi.org/10.26512/lc.v7i12.2889
Moura, M. O., Araujo, E. S., Ribeiro, F. D., Panossian, M. L., & Moretti, V. D. (2016). A atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Em M. O. Moura (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural (pp. 81-109). Autores Associados.
Rubinstein, S. (1973). Princípios da psicologia geral. Estampa.
Saviani, D. (1995). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Autores Associados.
Saviani, D. (1997). Escola e democracia. Autores Associados.
Shiroma, E. O. (2003). Política de profissionalização: aprimoramento ou desintelectualização do professor? Intermeio: Revista do Mestrado em Educação, 9(17), 64-83. https://desafioonline.ufms.br/index.php/intm/article/view/2605
Silva, M. A., & Silva, E. F. (2020). Para onde vai o direito à educação em tempos de pandemia? Revista Interinstitucional Artes de Educar, 6(II), 188-206. https://doi.org/10.12957/riae.2020.51884
Siqueira, R. M., & Dourado, L. F. (2020). Trabalho e formação de professores/as: retrocessos e perdas em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, 14(30), 842-857. http://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1211
Skinner, B. F. (1972). Tecnologia do Ensino. EDUSP.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carolina Picchetti Nascimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).