Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3842Keywords:
Mathematics education in early elementary school, Teacher training, Teaching practicesAbstract
This article presents a survey conducted early elementary school teachers, investigatingtheir perceptions about their training, specifically their mathematics education, in order todiscuss possible implications of these perceptions. The study included fifty teachers frommunicipal public schools in the city of Santa Maria, who answered a questionnaire, theinterpretation of which was guided by content analysis. The results point the need to discussmore adequately the training offered by the mathematics subjects in the curriculum ofteachers education courses for teachers who teach mathematics in early elementaryschools.
Downloads
References
ASSIS, Caroline Penteado; MARTINEZ, Cláudia Maria Simões. A inclusão escolar e utilização de tecnologia assistiva para alunos com seqüelas de mielomeningocele: opinião de professores. Revista Educação Especial, jan./abr. de 2011, n. 39, v. 24.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo.Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa:Edições 70, 2002.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
CARRAHER David; CARRAHER, Terezinha; SCHLIEMANN, Ana Lúcia.Na vida dez, na escola zero.SãoPaulo: Cortez, 1991.
CURI, Edda. A Matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa Editora, 2005.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática:percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
GONZALES, Maria Helena; BRITO, Márcia Regina F. Atitudes (des)favoráveis com relação à matemática. Zetetiké, Campinas: CEMPEM/UNICAMP, vol. 4 (2), n. 6, p.45-63. 1996.
GRANDO, Regina Célia. Investigações geométricas na formação de professores que ensinam matemática. In: LOPES, Celi Espasadin Lopes; NACARATO, Adair Mendes. Educação Matemática,leitura e escrita: armadilhas, utopias e realidade. Campinas: Mercado das Letras, 2009, p. 201-217.
LORENZATO, Sérgio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In:LORENZATO, Sérgio (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores.Campinas, SP: Autores Associados, 2006, p. 3-38.
MAGINA, Sandra; SPINILLO, Aline Galvão. Alguns ‘mitos’ sobre a educação matemática e suas consequências para o ensino fundamental. In: Regina Maria Pavanello. (Org.). Matemática nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental: A pesquisa e a sala de aula. 1 ed. São Paulo: Ed. SBEM, v. 2, 2004, p. 7-36.
MOURA, Manoel Oriosvaldo et al. Atividade Orientadora de Ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Diálogos Educacionais,Curitiba, v. 10, n. 29, p. 205-229, jan./abr. 2010.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lucia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
______. PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. A formação do professor que ensina matemática: estudos e perspectivas a partir das investigações realizadas pelos pesquisadores do GT 7 da SBEM. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, p. 7-26.
PASSOS, Cármen Lucia Brancaglion. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de Professores de matemática. In: LORENZATO, Sérgio (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de Professoraes. Campinas, SP: Autores Associados, 2006, p. 77- 91.
SERRAZINA, Maria de Lurdes. Os materiais e o Ensino da Matemática. Revista Educação eMatemática, Lisboa, n. 13, 1990. Publicação da APM.
SMEHA, Luciane; FERREIRA, Iolete de Vlieger. Prazer e sofrimento docente nos processos de inclusão escolar. Revista Educação Especial, 2008, nº 31, v. 21.
THOMPSON, Alba Gonzalez. A relação entre concepções de matemática e o ensino de matemática de professores na prática pedagógica. Zetetiké,Campinas, v.5. n. 8, p.11-44, jul./dez, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).