Contributions of action research to health education at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202138380

Keywords:

Health education, Action research, Pedagogical practices, Collective work

Abstract

This study investigated the contributions of action research in the pedagogical practices of teachers involved in a training process, aimed at health education. The phases were progressively planned and permeated the identification of demands, problematization, theory, planning and action plan. The results indicate that the action research allowed the contextualization of problems present in everyday life, and presented potential for the introduction of pedagogical practices in health that were planned and articulated in the school curriculum, considering the involvement between the family and the school in this process, in addition to promoting the collective and interdisciplinary work of teachers.

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Author Biographies

Karla Mendonça Menezes, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2021). Integrante do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida (GENSQ-UFSM) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Promoção e Educação em Saúde (GEPPES, Unipampa). Membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. E-mail: karlam.ef@gmail.com

Vanessa Candito, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil

Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2021), Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Integrante do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida (GENSQ-UFSM). E-mail: vanecandito@gmail.com

Carolina Braz Carlan Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2020). Integrante do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida (GENSQ-UFSM). E-mail: carolinabcarlan@gmail.com

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Published

2021-12-07

How to Cite

Menezes, K. M., Candito, V., & Rodrigues, C. B. C. (2021). Contributions of action research to health education at school. Linhas Críticas, 27, e38380. https://doi.org/10.26512/lc27202138380

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