Epistemology, emancipation and education in adornian and decolonial perspective

possible intersections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202137539

Keywords:

Critical theory, Decoloniality, Epistemology, Emancipation, Education

Abstract

This article touches on the convergences and divergences between some of the ideas by the critical theorist Theodor Adorno and by decolonial thinkers. It also intends to examine how this encounter houses the concept of emancipatory education. Along the text, an overview of the central concepts by Adorno will be put into dialog with ones by decolonial thinkers, focusing on ideas of epistemology, emancipation and education. With this, we expect to understand in what Adorno corroborates decoloniality, in what the latter helps to reexamine in the works of the German philosopher and, ultimately, catch a glimpse at the project of an emancipatory education with elements from both sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Hugo Oliveira Magalhães, Universidade Federal de Goiás, Brasil

Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2019). Doutorando em Linguística pela Universidade Federal de Goiás. Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal Goiano. E-mail: victorvhom@hotmail.com

References

Adorno, T. W. (1986). Capitalismo tardio ou sociedade industrial. Em G. Cohn. Theodor W. Adorno (pp. 62-75). Ática.

Adorno, T. W. (1995a). Educação e Emancipação. Paz e Terra.

Adorno, T. W. (1995b). Palavras e Sinais: modelos críticos 2. Vozes.

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1985). O conceito de esclarecimento. Em T. W. Adorno & M. Horkheimer. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos (pp. 19-52). Jorge Zahar.

Allen, A. (2016). The end of progress: decolonizing the normative foundations of critical theory. Columbia University Press.

Ballestrin, L. (2017). Modernidade/Colonialidade sem “Imperialidade”? O Elo Perdido do Giro Decolonial. DADOS – Revista de Ciências Sociais, 60(2), 505-540. https://doi.org/10.1590/001152582017127

Borba, P., & Benzaquen, G. (2020). Teoria Crítica nas Margens: um diálogo entre marxismo e pós-colonialismo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 35(103), 1-17. https://doi.org/10.1590/3510312/2020

Grosfoguel, R. (2008). Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista crítica de ciências sociais, 80, 115-147. https://doi.org/10.4000/rccs.697

Jardim, G. R. (2017). Dialética negativa e o pensamento decolonial. Revista SURES, 10, 1-14. https://revistas.unila.edu.br/sures/article/view/608

Kumaravadivelu, B. (2016). The decolonial option in English teaching: can the subaltern act? TESOL quarterly, 50(1), 66-85. https://doi.org/10.1002/tesq.202

Maia, J. M. E. (2013). Além da pós-colonialidade: a sociologia periférica e a crítica ao eurocentrismo. Cadernos de estudos culturais, 5, 93-64. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/cadec/article/view/3509/2780.

Marcuse, H. (1979). O fechamento do universo da locução. Em H. Marcuse. Ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional (pp. 92-121). Jorge Zahar.

Martins, P. H. (2019). Teoria crítica da colonialidade. Ateliê de Humanidades.

Mignolo, W, D. (2017). Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 32(94), 1-18. https://doi.org/10.17666/329402/2017

Mignolo, W. D., & Walsh, C. E. (2018). On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Duke University Press.

Pucci, B. (2001). Teoria Crítica e Educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor. Espaço Pedagógico, 8, 13-30. http://www.unimep.br/~bpucci/teoria-critica-e-educacao.pdf

Quijano, A. (1989). Identidad y utopía en América latina. El Conejo.

Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Em E. Lander. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas (pp. 107-130). CLACSO.

Ribeiro, D., & Gaia, R. da S. P. (2021). Uma perspectiva decolonial sobre formação de professores e educação das relações étnico-raciais. Linhas Críticas, 27, 1-16. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35968/29218

Santos, B. de S. (2007). Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. Boitempo.

Walsh, C. E. (2009). Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. Em V. M. Candau. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas (pp. 12-43). 7 Letras.

Zanolla, S. R. (2010). Educação e barbárie: aspectos culturais da violência na perspectiva da teoria crítica da sociedade. Sociedade e Cultura, 13(1), 117-123. https://doi.org/10.5216/sec.v13i1.11182

Published

2021-07-07

How to Cite

Oliveira Magalhães, V. H. (2021). Epistemology, emancipation and education in adornian and decolonial perspective: possible intersections. Linhas Críticas, 27, e37539. https://doi.org/10.26512/lc27202137539

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.