Orality in official secondary school documents

Authors

  • Tânia Guedes Magalhães Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3694

Keywords:

Orality, Secondary School, Orientações Curriculares para o Ensino Médio (OCEM), Catálogo do Programa Nacional do Livro para o Ensino Médio (PNLEM)

Abstract

In this paper, we present considerations about the analysis of official documents for the secondary school level (Orientações Curriculares para o Ensino Médio OCEM, 2006; and Catálogo do Programa Nacional do Livro para o Ensino Médio/PNLEM, 2009), these considerations are part of the research project “Oralidade em documentos oficiais e livros didáticos: novas investigações” (Orality in official documents and textbooks: new research). The work focuses on orality. We intend, through theoretical and documental research, to verify what conceptions of orality applied to teaching these documents contain. From the data analysis, we have observed disagreements in the conceptions transmitted by these documents. In this regard, the research reveals a perpetuation of the supremacy of writing in schools, a reflection of what happens in our society today, going against the requirements identified as priorities in the development of oral proficiency in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tânia Guedes Magalhães, Universidade Federal de Juiz de Fora

Tânia Guedes Magalhães possui doutorado em Letras - Estudos de Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (2007). É professora adjunta da Universidade Federal de Juiz de Fora. Integrante do Grupo de Pesquisa FALE ”“ Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino. Desenvolve pesquisas na área de Ensino de Língua Portuguesa, abordando principalmente questões de oralidade e gêneros textuais.

References

BRASIL/MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro equarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental.Brasília: MEC/SEF, 1998. 106 p.

BRASIL/MEC. Guia de livros didáticos PNLD 2005:Língua Portuguesa/Ministério da Educação. Brasília,MEC: 2005. 287 p. (volume 2; 5ª a 8ª séries).

BRASIL/MEC Secretaria de Educação Fundamental. Linguagens, códigos e suas tecnologias/Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2006. 239 p. (Orientações curriculares para oensino médio; vol. 1).

BRASIL/MEC. Língua Portuguesa: Catálogo do Programa Nacional do Livro para o Ensino Médio: PNLEM/2009/ Secretaria de Educação Básica, FNDE ”“ Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2008. 136p. Disponível em: . Acesso em: 3 jul. 2009.

CASTILHO, Ataliba Teixeira.A língua falada no ensino de português.2. ed. São Paulo: Contexto, 2000.

MAGALHÃES, Tânia Guedes. Oralidade na sala de aula: alguém “fala” sobre isso? Revista Instrumento:Revista de Estudo e Pesquisa em Educação / UFJF, Colégio de Aplicação João XXIII, v. 7/8, n. 1, p. 65 -81,2005/2006.

_______. Concepção de oralidade: a teoria nos PCN e no PNLD e a prática nos livros didáticos.2007.211 f. Tese (Doutorado em Letras), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007.

MARCUSCHI, Luiz Antônio.A língua falada e o ensino de português. 6º Congresso de Língua Portuguesa”“ PUC-SP, 1996. (mimeo).

RAMOS, Jânia Maria.O espaço da oralidade na sala de aula.São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2011-07-26

How to Cite

Magalhães, T. G. (2011). Orality in official secondary school documents. Linhas Críticas, 17(32), 151–162. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3694

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.