Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice

Authors

  • Carlos Henrique Ferreira Magalhães Universidade Estadual de Maringá
  • João dos Reis Silva Júnior Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3688

Keywords:

Historical Critical Pedagogy, School practice, Marxian ontology

Abstract

This article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique Ferreira Magalhães, Universidade Estadual de Maringá

Carlos Henrique Ferreira Magalhães possui Doutorado em Educação pela UFSCar, mestrado em Educaçação e Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Maringá.

João dos Reis Silva Júnior, Universidade Federal de São Carlos

João dos Reis Silva Júnior possui doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e pós-doutoramento em Sociologia Política pela Unicamp. Atualmente desenvolve pósdoutoramento em Economia Política da Educação no Departamento de Economia da FEA-USP, com o trabalho “Economia política da universidade pública: um estudo de caso sobre política educacional dos governos FHC e Lula”. É professor da Universidade Federal de São Carlos, bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq.

References

ANTUNES, Ricardo. A era da Informatização e a época da informalização. In: ANTUNES, Ricardo. (Org.)Riqueza e miséria do trabalho no Brasil.São Paulo: Boitempo. 2006. p.15-25.

ARANHA, Lúcia. Pedagogia histórico-crítica: o otimismo dialético em educação. São Paulo: EDUC, 1992.

CARDOSO, Ana Maria. Um olhar sobre a formação continuada de professores na rede municipal deSarandi. 2006. 138 f. Dissertação (Mestrado) ”“ Programa de Pós-Graduação em Educação. UniversidadeEstadual de Maringá, Maringá, Paraná. 2006.

CARVALHO, M. do C. de; NETTO, J. P. Cotidiano:conhecimento e crítica. São Paulo: Cortez, 2007.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica.Campinas: Autores Associados,2002.

GONZÁLEZ, Jorge Luis Cammarano. Sobre a educação para além do capital. In: ALVES, Giovanni;GONÁLEZ, Jorge Luís Cammarano; BATISTA, Roberto Leme. (Org.)Trabalho e educação:contradiçõesdo capitalismo global. São Paulo: Práxis, 2006. p. 115-145.

GULLAR, Ferreira. Dentro da noite veloz & Poema sujo.São Paulo: Círculo do Livro, s/d, p. 51-52.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

______. Sociología de la vida cotidiana.Barcelona: Península, 2002.

KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidadeestrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, José Claudinei;SAVIANI, Demerval; SANFELICE, José Luís (Org.). Capitalismo, trabalho e educação.São Paulo: AutoresAssociados, 2002. p. 77-95.

LEHER, Roberto. O público como expressão das lutas sociais: dilemas nas lutas sindicais e dosmovimentos sociais frente ao desmonte neoliberal da educação pública.LPP-UERJ. 2005. Disponível em: . Acesso em: 10 mar. 2006.

LESSA, Sergio.Trabalho e proletariado no capitalismo contemporâneo.São Paulo: Cortez. 2007.

LUKÁCS, Georg. Pensamento vivido:autobiografia em diálogo: entrevista a István Eorsi e ErzsébetVezér. São Paulo, Viçosa: Ad Hominem/Editora da UFV, 1999.

MAGALHÃES, Carlos Henrique Ferreira ; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Limites e possibilidades deapropriação da pedagogia histórico-crítica.Revista Educação, Unisinos, v.13, n. 1, p. 51-62, 2009.

Magalhães, Carlos Henrique Ferreira. Limites e desafios para objetivação da pedagogia histórico-crítica na prática escolar.2010. 233 f. Tese (Doutorado)-Programa de Pós-Graduação em Educaçãoda Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, São Carlos, 2010.

MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel.São Paulo: Boitempo, 2005.

MARX, Karl. O capital. Crítica da economia política.Livro Terceiro. VI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,1991.

MARX, Karl; ENGELS, Friederich. A ideologia alemã.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital.São Paulo: Boitempo, 2005.

______.Para além do capital. Rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Editora da Unicamp/Boitempo, 2002.

______. A teoria da alienação em Marx.São Paulo: Boitempo, 2006.

NETTO, José Paulo; BRAZ, M. Economia política: uma introdução crítica. São Paulo, Cortez, 2007.

NETTO, José Paulo. Os desafios epistemológicos e metodológicos da pesquisa histórica. In: SAVIANI,Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luís. (Org.) História e história da educação:o debate teórico-metodológico atual. Campinas: Autores Associados, HISTEDBR, 1998. p.11-26.

OLIVEIRA, Francisco de. Lula é o mais conservador de todos. Rio de Janeiro, Jornal do Brasil.Edição117748. Disponível em: < http://ee.jornaldobrasil.com.br/reader/default.asp?ed=1356>. Acesso em: 29jun. 2008.

PEREIRA, Luzete Adelaide. Educação, estado e revolução.1985. 153 f. Tese (Doutorado em Educação)”“ Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP. 1985.

SAVIANI, Demerval. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Org.) Marxismo e educação: debates contemporâneos.Campinas: Autores Associados, 2008. p. 223-274.

______. Os desafios da educação pública na sociedade de classes.In: ORSO, Paulino José (Org.).Educação, sociedade de classes e reformas universitárias.Campinas: Autores Associados, 2007.p. 9-26.

______. Desafios atuais da pedagogia histórico-crítica. In: SILVA JUNIOR, Celestino Alves. (Org.)Demerval Saviani e a educação brasileira.São Paulo: Cortez, 1994. p. 243-286.

______. Pedagogia histórico-crítica.Primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2003.

______. Educação e questões da atualidade.São Paulo: Cortez/ Livros do Tatu, 1991.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; FERRETTI, Celso João. O institucional e a cultura da escola.São Paulo:Xamã, 2004.

TONET, Ivo. Educação contra o capital.Maceió: Edufal, 2007.

______. Educação, cidadania e emancipação humana.Ijuí: Unijuí, 2005a.

______. Em defesa do futuro.Maceió: Edufal, 2005b.

TULLIO, Guaraciaba Aparecida. Afinal Proudhon venceu?Piracicaba: Unimep, 1989.

VIEIRA, Carlos Eduardo. O historicismo gramsciano e a pesquisa em educação.1994. 248 f. Dissertação(Mestrado em Educação)- Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1994.

Published

2011-07-26

How to Cite

Magalhães, C. H. F., & Silva Júnior, J. dos R. (2011). Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice. Linhas Críticas, 17(32), 113–135. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3688

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.