Education and hope in teacher training: dialogues between Pedagogy and Theology

Authors

  • Alvori Ahlert Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3678

Keywords:

Education, Hope, Teacher training

Abstract

Education and the teaching profession face a crisis at the beginning of the XXI Century. From education, humanity expects the redemption of all its evils. Consequently, it also expects teachers to solve all the problems related to the complex task of educating new generations, who are born and raised in situations and realities marked, on the one hand, by voracious competition and, on the other, by emptiness of meaning. Therefore, this text highlights the importance of an interdisciplinary view encompassing pedagogy and other sciences, establishing a dialog between education and theology and presenting a reflection about the dimension of hope in teacher training. The meeting of pedagogy and theology can bring subsidies in the search for new meanings in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alvori Ahlert, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Alvori Ahlert possui estudos de pós-doutorado em Educação, doutorado em Teologia (área: Religião e Educação) e mestrado em Educação nas Ciências. É professor adjunto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Membro do GEPEFE e do Grupo de Pesquisa “Cultura, Fronteia e Desenvolvimento Regional” da UNIOESTE. Participa também do HISULA - Grupo de Investigação “História da Universidade Latinoamericana”, Tunja, Colombia.

References

AHLERT, Alvori. La esperanza como eje en la formación docente: aportes de la teología de la esperanzade Jürgen Moltmann.Fundamentos en Humanidades, San Luis, v. 17, p. 71 ”“ 84, 2008.

______. A eticidade da educação:o discurso de uma práxis solidária/universal. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2003.(Coleção Fronteiras da Educação).

ANDREOLA, Balduino A.; RIBEIRO, Mário Bueno. Paulo Freire no Conselho Mundial de Igrejas em Genebra. Estudos Teológicos,v. 45, n. 2, p. 107-116, 2005.

BAUMAN, Zygmunt. Entrevista sobre educação. Desafios pedagógicos e modernidade líquida. Cadernos de Pesquisa, Campinas, v. 39, n. 137, p. 661-684, mai./ago. 2009.

BECK, Nestor L. J. Educar para a vida em sociedade: estudos em ciências da educação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

BRAKEMEIR, Gottfried. Educação e construção de sentido. Lições ”“ Revista de Ensino e Pesquisa, São Leopoldo, n. 22, p. 23-26, jan./jul. 2009.

BOURDIEU, Pierre. A Escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA,Maria Alice; CATANI, Afrânio. (Orgs) Escritos de educação.Petrópolis: Vozes, 1998.

CORTESÃO, Luiza. Ser professor: um ofício em extinção? 2. ed. São Paulo: Cortez; Instituto PauloFreire, 2006. (Coleção Prospectiva, 6)

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa.7. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. (Coleção educação contemporânea)

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente:a sala de aula e a saúde dos professores. São Paulo: EDUSC, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança:um reencontro com a pedagogia do oprimido. 5. ed. Rio deJaneiro: Paz e Terra, 1998.

______. Pedagogia da Indignação:cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP,2000.

______. In: FREIRE, Ana Maria Araújo. (Org.) Pedagogia da tolerância/Paulo Freire.São Paulo: EditoraUNESP, 2004.

FRIGOTO, Gaudêncio. Educação e crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1995.

GUTIÉRREZ, Gustavo. Teologia da libertação:perspectivas. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1983.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção Questões da Nossa Época; v. 77)

MOLTMANN, Jürgen. Teologia da esperança.São Paulo: Herder, 1971.

POZZOLI, Maria Teresa. Transformar el conocimiento en la sociedad globalizada (Pensamiento Complejoy Transdisciplinariedad).

POLIS, Santiago, v. 5, n. 16, p. 163-192, 2007.

SÁ-CHAVES, Idália da Silva Carvalho. A construção do conhecimento pela análise reflexiva da práxis.Coimbra: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.

SANTOS, Milton. O professor como intelectual na sociedade contemporânea. ENCONTRO NACIONALDE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO.9, 1998, Águas de Lindóia. Anais IX ENDIPE, v. 3, p. 11-28.

STRECK, Danilo Romeu. Correntes pedagógicas:aproximações com a teologia. Petrópolis: Vozes/CELADEC, 1994.

______. Dos saberes sobre el hacerse humano: Encuentros y desencuentros entre teologia y pedagogia.Caminos, Havana, n. 46, p. 2-10, out./dez. 2007.

Published

2011-07-26

How to Cite

Ahlert, A. (2011). Education and hope in teacher training: dialogues between Pedagogy and Theology. Linhas Críticas, 17(32), 61–76. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3678

Issue

Section

Dossiê: Docência, Formação e Gestão

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.